فهرست مطالب

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی؛ سودآوری فراتر از تصور

آمارهای تجارت الکترونیک جهانی، وجود فرصت‌های بی‌نظیری را برای خرده‌فروشانی که مایل و آماده ورود به بازارهای جدید هستند، نشان می‌دهد. بر اساس تحقیقات فورستر، ارزش تجارت الکترونیک فرامرزی جهانی از حدود 276 میلیارد دلار در سال 2015 به 424 میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است. همچنین مجموع خرده‌فروشی تجارت الکترونیکی در سال 2021، در حدود 4.9 تریلیون دلار در سراسر جهان بوده است. بنابراین اگرچه توسعه فروشگاه آنلاین به فروشگاه آنلاین جهانی کاری دشوار و نیازمند سرمایه‌گذاری است اما سودی کلان را نیز ایجاد خواهد کرد. در این مطلب با تکنیک‌های راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی آشنا می‌شویم.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی

میزان درآمد بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی بین‌المللی

بر اساس اطلاعات سایت استاتیستا (Statista) فروشگاه اینترنتی جهانی آمازون با درآمد 120.968 میلیارد دلاری در سال 2020 در سرتاسر جهان در بازار تجارت الکترونیک جهانی پیشتاز بوده است و این پیشتازی همچنان ادامه دارد. Jd.com با 83.058 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم به فروشگاه Walmart با درآمد 41.114 میلیارد دلار اختصاص دارد. Apple.com نیز با فروش خالص 32.788 میلیارد دلار آمریکا در سال 2020 چهارمین فروشگاه آنلاین بزرگ جهان بوده است. برخی از برترین فروشگاه آنلاین با خدمات فرامرزی را با هم مرور می‌کنیم:

• Ebay.com
• Alibaba.com
• Target.com
• Bestbuy.com
• Flipkart.com
• Groupon.com
• Ikea.com

درک نیازها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی

درک نیازها و منابع موجود نخستین و مهم‌ترین مرحله برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی است. این کار به شما کمک می‌کند یک استراتژی واقع‌بینانه را تدوین کنید. برای مثال با شناخت منابع موجود و نیازها ممکن است به این نتیجه برسید که به جای توسعه فروش به پنج قاره بهتر است از توسعه فروش در سطح چند کشور همسایه شروع کنید. برای درک نیازها و منابع موجود به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • چه نوع فرآیندهای عملیاتی را در اختیار دارید و برای تطبیق آن‌ها با سایر بازارها چه کاری باید انجام دهید؟
  • آیا کسب و کار شما در بازار داخلی پایدار است؟
  • چه نوع زیرساخت فناوری اطلاعات دارید؟
  • آیا به افرادی دسترسی دارید که اطلاعات دست اولی از بازارهای هدف داشته باشند؟
  • چقدر می‌توانید برای تطبیق محتوای خود با زبان و فرهنگ بازارهای هدف سرمایه‌گذاری کنید؟
  • در حال حاضر و در دراز مدت چند نفر می‌توانند تطبیق محتوا را مدیریت کنند؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی

تعیین اهداف و انتخاب بازارهای هدف

تعیین دقیق بازارهایی که قرار است به آن‌ها ورود کنید، بسیار اهمیت دارد. پرسونای مشخصات مشتریانی را که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، ترسیم کنید. از ورود به بازاری که بیشترین محبوبیت را دارد خودداری کنید، زیرا ممکن است بازاری با بیشترین فرصت‌ها برای تازه‌واردان نباشد. هنگامی‌که کشورهای مربوطه شناسایی شدند، می‌توانید تیمی را برای مدیریت فرآیند تطبیق محتوا تشکیل دهید. برای تعیین اهداف و انتخاب بازارهای هدف به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • چه عناصری یک بازار خارجی را برای شرکت شما جذاب می‌کند؟
  • از میان شاخص‌های جمعیت، تولید ناخالص داخلی، ضریب نفوذ اینترنت، روش‌های حمل‌ونقل و قوانین به کدام موارد بیشتر اهمیت می‌دهید؟
  • آیا برای محصولات شما در خارج از کشور تقاضا وجود دارد؟
  • رقبای شما چقدر قوی هستند؟

تشکیل تیم‌های کاری در داخل و خارج از کشور

آماده شدن برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی چیزی فراتر از راه‌اندازی سایت فروشگاهی و ترجمه محتوای متنی است. شما به فعالیت‌هایی مانند: بازاریابی فرامرزی، تهیه محتوای تصویری، صوتی و ویدئویی مناسب برای بازار هدف، راهکارهای ارزیابی جدید و دیگر موارد بازاریابی فرامرزی نیاز دارید. تامین این نیازها تنها با ایجاد تیم‌های متخصص کاری در داخل و خارج از کشور ممکن می‌شود. شما همچنین می‌توانید یک تیم داخلی متشکل از افراد داخلی و خارجی تشکیل دهید. شما همچنین به یک مدیر پروژه خارجی نیاز دارید که تیمی از مترجمان واجد شرایط را استخدام کند و بر پروژه‌ها نظارت کند و از تحویل به‌موقع اطمینان حاصل کند.

بررسی میزان تقاضای محصول با عرضه بین‌المللی

ابزارهایی مانند Google Insights و ابزارهای سنجش مشابه می‌توانند تعداد دفعات جستجوی مشتریان برای موارد خاص را ردیابی و همچنین ترافیک خارجی موجود به سایت شما را اندازه‌گیری کنند. نرخ تبدیل بالا و مقادیر متوسط سفارش از یک منطقه خاص نیز شاخص‌هایی قوی هستند. علاوه‌بر این، ارقام تجارت الکترونیک بین‌المللی را بررسی کنید که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان در کشور هدف به خرید آنلاین کدام محصولات عادت دارند.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی

تعیین روش‌های پرداخت برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی

در حال حاضر در حدود 72 درصد از کل تراکنش‌های آنلاین از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی انجام می‌شود. همچنین 12 درصد از تراکنش‌های آنلاین از طریق سرویس اینترنتی PayPal انجام می‌شود. اطمینان حاصل کنید درگاه‌های پرداخت ایجاد شده در سایت ایمن هستند و از سوی دیگر مشتریان شما به این روش‌های پرداخت دسترسی و تمایل دارند.

امنیت داده‌ها؛ ضروری و مفید برای شما و مشتریان

اطمینان حاصل کنید که سایت تجارت الکترونیک شما قوانین و انتظارات امنیت داده را در هر کشور رعایت می‌کند. قبل از استفاده از کوکی‌ها، اجازه کاربر را دریافت کنید. جمع‌آوری یا استفاده از هر نوع داده در بسیاری از کشورها نیز بدون رضایت کاربر ممنوع است. برای مثال در کشور کانادا این قانون وجود دارد که هیچ شرکت و سایتی اجازه ندارد اطلاعات حساس را بدون رضایت صریح مصرف‌کننده جمع‌آوری کنند. شما همچنین باید از امنیت داده‌های مرتبط با فروش خود اطمینان حاصل کنید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی

نرم‌افزارهایی برای موفقیت در راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی

نرم‌افزارهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بین المللی زمینه‌های مختلفی از فرآیندها را پوشش می‌دهند. برای مثال نرم‌افزارهای مدیریت زنجیره تامین می‌توانند با خودکارسازی فرآیندها در این زنجیره به شما کمک کنند. ابزارهای مدیریت موجودی کالا باعث بهره‌وری و کارایی در زنجیره تامین می‌شوند. شما همچنین علاوه‌بر سایت نیاز به ایجاد نرم‌افزار موبایلی دارید تا فروش خود را افزایش دهید. نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری نیز از جمله ملزومات کار شما هستند.​

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *