فهرست مطالب

بندر مرسین ترکیه | دومین بندر بزرگ ترکیه با تعرفه صفر صادرات به اروپا

بندر مرسین ترکیه دومین بندر بزرگ بین‌المللی این کشور

بندر مرسین ترکیه یک بندر بین‌المللی و دومین بندر بزرگ ترکیه پس از بندر آمبرلی است. این بندر بین‌المللی در نزدیکی قلب تجارت ترکیه، شهر بزرگ استانبول قرار دارد و همان‌طور که از نام آن مشخص است، در شهر مرسین ترکیه واقع در جنوب این کشور و در ساحل دریای مدیترانه واقع شده است.

از زمان افتتاح بندر بین‌المللی مرسین، شهر مرسین ترکیه به دروازه‌ای رو به قفقاز، خاورمیانه، آفریقا و اروپا تبدیل شده است. حق بهره‌برداری از این بندر از 21 اردیبهشت 1386 برای مدت 36 سال ایجاد شده است و این بندر مهم یکی از بنادر تعیین شده برای حمل‌ونقل محموله‌های سنگین، تخلیه و بارگیری کالاهای سنگین در ترکیه است. بندر بین‌المللی مرسین همچنین مرکز بین‌المللی محبوبی برای بارگیری بسیاری از کشتی‌هایی است که به سمت اروپا حرکت می‌کنند؛ به این دلیل که تعرفه صادرات کالا از این بندر به کشورهای اروپایی صفر است. در این مطلب با موقعیت جغرافیایی، پیشینه، مشخصات منطقه آزاد اطراف این بندر و اهداف و چشم‌اندازهای شرکت‌های اداره‌کننده آن آشنا می‌شویم.

موقعیت جغرافیایی بندر مرسین

بندر بین‌المللی مرسین (MIP) یکی از بنادر معروف در کشور ترکیه و منطقه مدیترانه شرقی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه آن، دسترسی استراتژیک و آسان به بسیاری از مناطق و مقاصد محلی و بین‌المللی را فراهم می‌کند. این بندر در داخل شهر مرسین ترکیه در نزدیکی کشورهای لبنان، سوریه، مصر، فلسطین و همچنین جزیره قبرس و یونان قرار گرفته است. از طرفی بندر مرسین ترکیه در جنوب این کشور واقع شده است و ازطرفی با سایر مناطق خود کشور ترکیه نیز به‌خوبی ارتباط دارد.

بندر مرسین ترکیه

پیشینه واردات و صادرات بندر مرسین ترکیه

مدیریت شرکت بندر بین‌المللی مرسین ترکیه که با مشارکت هلدینگ آکفن (Akfen) وPSA International تاسیس شد، مدیریت خط راه‌آهن بندر مرسین ترکیه را نیز برای یک دوره 36 ساله در 11 می 2007 بر عهده گرفت. در سال 2017، سرمایه‌گذاران IFM استرالیایی به سایر سهام‌داران بندر بین‌المللی مرسین پیوستند. این بندر استراتژیک از طریق راه‌آهن و بزرگراه با شهرهای صنعتی کشور ترکیه مانند آنکارا، غازی عینتاپ، قیصری، قهرمان ماراش و قونیه و همچنین با کشورهای هم مرز از جمله سوریه، عراق و کشورهای مستقل مشترک المنافع در ارتباط است.

بندر مرسین یکی از بنادر اصلی کانتینری در منطقه مدیترانه است که ارتباط ترانزیتی و داخلی با خاورمیانه و دریای سیاه دارد. بندر بین‌المللی مرسین، بخش قابل‌توجهی از حجم واردات و صادرات ترکیه را با داشتن مناطق داخلی وسیع، امکانات حمل‌ونقل در دسترس و پرسنل ماهر، به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس مجموع باری که سالانه از طریق این بندر جابجا می شود و سایتی که در اختیار دارد، این بندر دومین بندر بزرگ کشور ترکیه است.

پروژه EMH I که در سال 2016 تکمیل شد، باعث شد تا بندر بین‌المللی مرسین بتواند به کشتی‌های بزرگ باری نیز برای واردات و صادرات خدمات‌رسانی کند. این پروژه ظرفیت این بندر را از 800 هزار TEU به 6/2 میلیون TEU افزایش داد. در سال 2020، علی‌رغم تاثیر منفی همه‌گیری کووید 19 بر اقتصاد جهانی، با مدیریت مناسب بر این بندر محبوب، نسبت به سال 2019 رشد 3 درصدی را برای میزان واردات و صادرات  خود ثبت کرد.

مشخصات بندر مرسین ترکیه

بندر بین‌المللی مرسین در بین 120 بندر بزرگ جهان در رتبه 91 قرار دارد. این بندر برای صنعت و کشاورزی منطقه مدیترانه شرقی ساخته شده است. اتصالات ریلی این بندر و دسترسی آسان آن به بزرگراه بین‌المللی، آن را به یک بندر حمل‌ونقلی ایده‌آل برای تجارت به خاورمیانه و اروپا تبدیل کرده است. بندر مرسین یکی از بزرگ‌ترین بنادر کانتینری در جنوب ترکیه است که به بخش داخلی وسیعی از صنعتی در این منطقه خدمت می‌کند و سهم قابل توجهی در تجارت خارجی این کشور دارد. بندر مرسین ترکیه از طریق بیش از 20 خط کشتیرانی با تماس‌های منظم به تمام بنادر اصلی در سراسر جهان متصل است.

بندر مرسین ترکیه

در واقع این بندر در زمینی به مساحت 785000 متر مربع (194 هکتار) واقع شده است و دارای 45 اسکله است. سالانه پذیرای حدود 6000 کشتی است و ظرفیت آن 500 قایق شناور در ساحل است. بندر مرسین ترکیه در سال 2011 افتتاح شد و هزینه ساخت آن حدود 100 میلیون لیر ترکیه بود. به خودی خود می‌تواند یک شهر ساحلی در نظر گرفته شود زیرا شامل بسیاری از امکانات است که از طریق منطقه آزاد اطراف بندر، به شهر مرسین زندگی بخشیده است.

خدمات شبانه‌روزی بدون توقف با تجهیزات مدرن در ترمینال کانتینر با طول اسکله 485/1 متر و 15 متر کشیدگی است. این بندر استراتژیک با زیرساخت‌ها و تجهیزات مدرن، جابه‌جایی کارآمد محموله‌ها، مناطق ذخیره‌سازی وسیع و نزدیکی به منطقه آزاد تجاری، مهم‌ترین بندر در شرق مدیترانه است. امکانات حمل بار عمومی در این بندر بین‌المللی، کانتینر، فله خشک و مایع است. این بندر توسط دو موج‌شکن 525/1 متر و 2800 متری محافظت می‌شود. میزان عمق در ورودی بندر مرسین 3/17 متر و 8/15 متر در داخل موج‌شکن است.

منطقه آزاد اطراف بندر بین‌المللی مرسین

بندر مرسین ترکیه توسط یک منطقه آزاد احاطه شده است که اولین منطقه آزاد ترکیه است. این منطقه آزاد در سال 1986 میلادی (1365 شمسی) تاسیس شد و یک منطقه با مالکیت عمومی برای سرمایه‌گذاران خارجی است. از طرفی مهم‌ترین منطقه آزاد اروپا است، زیرا به خاورمیانه، شمال آفریقا، شرق و غرب اروپا، فدراسیون روسیه و آسیای مرکزی نزدیک است. این منطقه آزاد در اطراف بندر مرسین شامل موارد زیر است:

  • انبارها و مغازه‌ها
  • کارگاه‌های مهندسی
  • بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه
  • شرکت‌های بسته‌بندی
  • نمایشگاه محصولات متعدد

صادرات از بندر مرسین ترکیه

ترکیه کشوری در حال توسعه با موقعیت جغرافیایی قوی است که اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند. از نظر صادرات و واردات، ترکیه در بین 30 کشور برتر جهان قرار دارد. اتحادیه گمرکی اروپا و ترکیه روابط تجاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ترکیه را اداره می‌کند. از این رو برای صادرات اقلام مختلف از این کشور، بندر مرسین ترکیه بسیار حیاطی است. برای آشنایی با صادرات ترکیه، باید در مورد تشریفات گمرکی و حمل‌ونقل از بندر بین‌المللی مرسین به کشورهای مختلف به‌ویژه اروپا آشنا باشیم. نکته این است که اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه است. ترکیه از سال 1999 کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا بوده و در تجارت با اتحادیه اروپا از امتیازاتی برخوردار است. از این رو عمده صادرات کشور ترکیه از بندر مرسین به کشورهای اروپایی است که شامل موارد زیر هستند:

  • آلمان (بیش از 9 درصد کل صادرات)
  • انگلستان
  • عراق
  • ایتالیا
  • اسپانیا
  • ایالات متحده

بندر مرسین ترکیه

از طرفی از آنجایی که مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه حمل‌ونقل و صادرات کالا در مسافت‌های طولانی، حمل‌ونقل دریایی و اقیانوسی است. حمل‌ونقل کالا از بندر مرسین برای کشور صادرکننده و کشورهای واردکننده به‌شدت محبوب است. زمان حمل‌ونقل از بندر بین‌المللی مرسین به ایالات متحده از طریق حمل‌ونقل دریایی 14 تا 19 روز و از بندر مرسین به بنادر اروپایی کمتر از زمان است. صادرات برتر ترکیه از این بندر بین‌المللی عبارت‌اند از:

  • انواع خودرو
  • نفت تصفیه شده
  • جواهرات
  • قطعات خودرو

تعرفه صفر صادرات کالا به اروپا از بندر مرسین

جالب است بدانید که بندر مرسین ترکیه نوع خاصی از بنادر است که قوانین عادی مالیاتی و گمرکی در آن برای صادرات به اروپا اعمال نمی‌شود. در این بندر بین‌المللی، صادرات تنها با اسناد گمرکی ساده و به عبارتی با تعرفه صفر به اروپا صادر می‌شود. کسب‌وکارهایی که در مناطق تعیین‌شده در داخل و اطراف بندر مرسین فعالیت می‌کنند، می‌توانند کالاهایی را با استفاده از واردات و ارزش افزوده تولید کنند و آن‌ها را مجددا صادرات می‌کنند.

منطقه آزاد مرسین، منطقه تعیین‌شده‌ای است که مشمول مجموعه وسیعی از الزامات ویژه نظارتی، معافیت‌های مالیاتی و حمایت دولتی هستند. تفاوت این بندر با سایر بنادر این است که بندر مرسین به طور خاص برای تشویق مشاغلی طراحی شده است که کالاها را از اروپا وارد، پردازش و سپس دوباره صادر می‌کند که همین موضوع یکی از دلایل وجود تعرفه صفر صادرات از این بندر معروف به اروپا است.

بندر مرسین ترکیه

بندر بزرگ مرسین یکی از قطب‌های اقتصادی کشور ترکیه

بندر مرسین دومین بندر بزرگ ترکیه است و خدمات باکیفیتی ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به بارگیری و تخلیه کالاهای سنگین و همچنین واردات و صادرات کالا به کشورهای مختلف اشاره کرد. این بندر همچنین یک مرکز بین‌المللی برای کشتی‌های عازم اروپا است، بنابراین بندر مرسین اساسا برای حمل‌ونقل محموله‌های سنگین طراحی شده است. این بندر بین‌المللی همچنین دارای بهترین زیرساخت‌های ریلی در کشور ترکیه است.

بندر بین‌المللی مرسین را می‌توان منطقه‌ای ساحلی دانست که جنب‌وجوشی عظیم را به شهر مرسین بخشیده است. این بندر دارای یک منطقه آزاد است که به دلیل نزدیک بودن به خاورمیانه، آفریقا، شرق و غرب اروپا از مهم‌ترین مناطق اروپایی ترکیه نیز به شمار می‌رود. جالب است بدانید که طبق قوانین کشور ترکیه، قوانین مالیاتی و گمرکی برای کالاهای صادراتی به اروپا در این بندر اعمال نمی‌شود. به عبارتی تعرفه صادرات کالا به اروپا از این بندر صفر است. طبق آمارهای کشور ترکیه، بیشترین کالاهای صادراتی از این بندر عبارت‌اند از اتومبیل، نفت تصفیه شده، جواهرات و قطعات خودرو که بیشتر به کشورهایی ازجمله آلمان (بیش از 9 درصد کل صادرات)، انگلستان، عراق، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده صادر می‌شوند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *