فهرست مطالب

اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار | ضرورت هماهنگی با استانداردهای جهانی

چرا اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار شما حیاتی است؟

امروزه استاندارد در فرهنگ کسب‌وکار به زبانی مشترک برای ملت‌ها تبدیل شده است. گواهینامه‌ های بین‌المللی در تمامی فعالیت‌های کاری و تولیدات بشری تعریف شده‌اند و به طور مداوم در حال بروزرسانی هستند. این امر باعث شده است، اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی به یک ضرورت حیاتی مبدل شود. چنان که دریافت این گواهینامه‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ همچون لزوم داشتن حداقل سواد برای مردم دنیا به شمار می‌آید.

اهداف استانداردسازی در سطح بین‌المللی

هدف اساسی گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی مانند استاندارد ایزو (ISO) اطمینان از ایمنی و سازگاری محصولات، کیفیت خدمات، ساده‌سازی فرآیند تولید در صنایع و کسب‌وکارها و ارتقای همکاری‌های جهانی است. در واقع منافع حاصل از یکپارچه‌سازی مفاهیم و قوانین استانداردسازی در سطح بین‌المللی از یک‌سو متوجه صنایع، سازمان‌ها و کسب‌وکارها و از سوی دیگر متوجه مشتریان، مصرف‌کنندگان و عموم مردم است.

اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار

دسته‌بندی گواهینامه‌ها بر چه اساس انجام می‌شود؟

در تعریف جهانی گواهینامه‌ های بین‌المللی، این گواهینامه‌ها براساس سطح توسعه و قابلیت جابه‌جایی به سه نوع کلی گواهینامه‌های سازمانی یا شرکتی، گواهینامه‌های تخصصی محصولات و گواهینامه‌های حرفه‌ای و شغلی تقسیم‌بندی می‌شوند. توضیح مختصر هریک از این سه نوع گواهینامه به این شرح است:

  • گواهینامه‌های سازمانی یا شرکتی: همان استانداردهایی هستند که براساس قوانین خود، عملکردهای کلی کسب‌وکارهای گوناگون را بهبود می‌بخشند؛ مانند استاندارد‌های مدیریتی و استانداردهای ایمنی و بهداشت محیط کار.
  • گواهینامه‌های تخصصی محصولات: این گواهینامه‌ها به طور مشخص برای انواع محصولات در زمینه‌های مختلف مانند تولیدات دارویی، محصولات غذایی، ابزارآلات صنعتی، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و مانند آن‌ها تدوین شده و صادر می‌شوند.
  • گواهینامه‌های حرفه‌ای و شغلی: این گواهینامه‌ها عموما جنبه فردی دارند و براساس گذراندن دوره‌های مهارت و آموزش تئوری و عملی در دانشگاه‌ها، موسسه‌های استاندارد و موسسه‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای به افراد اعطا می‌شوند. گواهینامه‌ های بین‌المللی تورلیدری، گواهینامه‌های مهارت‌های شغلی در زمینه‌های هنری، ساختمانی، آموزشی و علوم رایانه از این نوع هستند.

تفاوت استانداردهای عمومی و تخصصی در چیست؟

عنوان استاندارد عمومی و تخصصی، یک عنوان غیر حرفه‌ای است که بیشتر برای روشن شدن میزان شمول یک استاندارد می‌توان از آن بهره برد. بر این اساس، بیشتر استانداردهای سازمانی و شرکتی مشهور را می‌توان از نوع استانداردهای عمومی به شمار آورد. برای مثال تمامی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به کمک استاندارد مدیریت کیفیت ایزو 9001 می‌توانند روند تولید محصولات و ارائه خدمات خود را از نظر کیفیت ساماندهی کنند. بعضی از نمونه‌های استانداردهای عمومی ایزو عبارتند از:

  • ایزو 9001 استاندارد مدیریت کیفیت
  • ایزو 14001 استاندارد مدیریت زیست‌محیطی
  • OHSAS 18001 استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی
  • HSE-MS استاندارد سلامت، ایمنی و محیط زیست
  • ایزو 10006 استاندارد مدیریت پروژه
  • ایزو 10004 استاندارد رضایت‌مندی مشتری
  • ایزو 10002 استاندارد رسیدگی به شکایات مشتری
  • ایزو 26000 استاندارد بین‌المللی مسئولیت اجتماعی
  • ایزو ۱-۱۵۰۰۰ مربوط به پروتکل‌های هماهنگی
  • ایزو ۲-۱۵۰۰۰ مربوط به مشخصات خدمات پیغام‌رسان

اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار

در مقابل استانداردهای عمومی، برخی از استانداردهای سازمانی و شرکتی را می‌توان در یک سطح، استانداردهایی تخصصی به شمار آورد. زیرا این استانداردها به حوزه فعالیت و نوع محصولات و بازار اختصاصی آن محصولات یا خدمات محدود شده‌اند. از انواع این استانداردها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ایزو 22000 استاندارد مدیریت کیفیت صنایع غذایی
  • HACCP استاندارد و سیستم ایمنی در تولید مواد غذایی
  • نشان حلال برای محصولات غذایی و آشامیدنی
  • ISO-IEC 17020 استاندارد سازمان‌های بازرسی کننده
  • ایزو ۱۰۱۶۰ استاندارد سیستم‌های کتابداری
  • ایزو ۱۵۱۸۹ مربوط به آزمایشگاه‌های پزشکی
  • ایزو ۸۳۷۳ استاندارد صنایع سازنده ربات
  • ایزو ۸۵۵۹:۱۹۸۹ استاندارد طراحی لباس
  • ایزو ۳۶۳۲ استاندارد برآورد کیفیت زعفران
  • ایزو ۳۹۷۷ استاندارد توربین‌های گازی
  • ایزو ۷۸۱۶ استاندارد کارت‌های هوشمند
  • ایزو ۹۴۰۷ استاندارد سایز کفش
  • ایزو ۱۰۰۷۷ استاندارد پنجره‌های دو جداره و عایق‌های حرارتی
  • ایزو ۱۱۱۸۰ مربوط به نشانی‌یابی پستی

اخذ تاییدیه‌های تجاری برای کسب‌وکار

از جمله گواهینامه‌های تخصصی برای کسب‌وکارها می‌توان به تاییدیه‌های تولید محصولات و خدمات اشاره کرد. به طور کلی تاییدیه به معنای نوشته‌ای است که در آن درستی مطلبی یا صلاحیت کسی یا کیفیت چیزی در مورد یا مواردی مورد تایید یک مرجع معتبر قرار گرفته باشد. اخذ تاییدیه‌های تجاری برای کسب‌وکار نشان ‌دهنده صلاحیت آن کسب‌وکار در زمینه تولید یک یا چند محصول یا ارائه نوعی از خدمات است. در ادامه با مواردی از این تاییدیه‌ها آشنا می‌شویم.

اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار

تاییدیه تولید و گواهینامه CE برای ایمنی اجزای آسانسورها

مرجع صدور این تاییدیه گروه صدور گواهی محصول اروپا، سی‌ای (CE Mark) است. این تاییدیه برای تولیدکنندگان قطعات ایمنی بالابرها (Lifts) صادر می‌شود. بنابر محتوا و قوانین این تاییدیه، مجموعه بالابر یا آسانسوری که قطعه ایمنی مورد نظر آن بررسی و ارزیابی شده باشد، کیفیت آن تضمین شده باشد و به درستی بر روی بالابر مونتاژ شده باشد، می‌تواند نیازمندی‌های سلامتی و ایمنی بالابرها را برآورده کند و تاییدیه CE در این زمینه برای آن صادر می‌شود.

تاییدیه فنی نرم‌افزار

تاییدیه فنی نرم‌افزار در ایران یکی از انواع تاییدیه‌های تخصصی است که مرجع صدور آن وزارت ارتباطات و مرجع فنی بررسی و کنترل کیفیت آن، سازمان فناوری اطلاعات است. براساس قوانین موجود، پدیدآورندگان آثار و سازندگان نرم‌افزار در این حوزه باید قبل از صدور سند ثبتی توسط وزارت ارشاد، یک گواهینامه فنی با عنوان تاییدیه فنی نرم‌افزار از وزارت ارتباطات بگیرند.

تاییدیه تولید قطعات خودرو

تاییدیه تولید قطعه نوعی تاییدیه است که براساس الزامات شرکت‌های ایران‌خودرو، ساپکو و پژو برای تولیدکنندگان قطعات محصولات این شرکت‌ها صادر می‌شود. بر این اساس شرکت‌های تولید قطعات خودرو پیش از فروش قطعات خود به این شرکت‌ها ملزم به دریافت این تاییدیه هستند. بعضی از موارد ضروری در فرآیند دریافت این تاییدیه عبارتند از:

  • مدارک فنی
  • نمونه‌های CKD
  • ابزارهای بازرسی یا کنترل خاص قطعات
  • گزارش تایید ظاهری
  • ارزیابی ابعادی
  • تست‌های مواد
  • تست‌های عملکرد و دوام
  • گواهی تضمین ارائه قطعه
  • تغییرات مهندسی

اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار

مزایای اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار

یکی از مزایای عمده اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی گسترش اعتماد و اطمینان برای مصرف‌کنندگان و دریافت‌کنندگان محصولات و خدمات است. عموما استانداردهای دولتی یا منحصر به کشورها هستند و یا نهایتا در چندین کشور دیگر شناخته می‌شوند؛ اما استانداردهای جهانی مانند (ISO) همچون نمادی برای اطمینان از کیفیت محصول یا خدمات در سراسر دنیا شناخته شده هستند. در ادامه با چند مزیت عمده اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار آشنا می‌شویم.

تامین رضایت و ایمنی مصرف‌کنندگان

اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی کسب‌وکار از طریق افزایش کیفیت، اثربخشی، کارایی و ایمنی محصولات باعث تامین رضایت مصرف‌کنندگان می‌شود؛ و رضایت مصرف‌کننده به احتمال قوی او را به خریدی دیگر ترغیب می‌کند. امروزه براساس برخی قوانین استانداردهای جهانی در مورد برخی محصولات، حتی میزان اثربخشی آن‌ها نیز باید بعد از محاسبه در آزمایشگاه‌های تخصصی، بر روی برچسب محصولات نوشته شود.

اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی کسب‌وکار باعث رفع خطرات احتمالی در زمینه کیفیت محصولات و کاهش خطاها در محاسبات در زمان تولید و در نتیجه تامین ایمنی مصرف‌کنندگان محصول می‌شود. با دریافت این گواهینامه‌ها ایمنی مصرف‌کنندگان به طور غیر مستقیم و از طریق رفع خطرات آلودگی محیط زیست نیز تامین می‌شود که از جمله اهداف مهم سازمان‌های جهانی استاندارد از جمله سازمان ایزو است.

بهره‌وری بیشتر

برخی گواهینامه‌های بین‌المللی مانند ایزو 9001 شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا بهره‌وری خود را بهبود ببخشند. این کار باعث امکان خرید مواد اولیه بیشتر، افزایش تولید محصول و رشد بیشتر کسب‌وکار در سطح بین‌المللی می‌شود.

افزایش بهره‌وری مزیت رقابتی شرکت‌ها و کسب‌وکارها را افزایش می‌دهد و در از این طریق باعث افزایش سهم آن‌ها از بازار محصولات خود در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی می‌شود. سیاست بهره‌وری بیشتر براساس ساده‌سازی و تسریع روندهای کاری است که کاهش هزینه‌ها و خطاها را در پی دارد.

اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار

بازاریابی بهتر و فروش بیشتر

امروزه در تبلیغات محصولات شرکت‌های مختلف، تاکید بر روی دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی، یک مزیت رقابتی به شمار می‌آید. علائم استانداردهای جهانی نه تنها در وب‌سایت‌های اختصاصی کسب‌وکارها که بر روی بنرها و پلاکاردهای تبلیغات محیطی نیز دیده می‌شوند.

اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی برای کسب‌وکار امکانات بازاریابی محصولات و خدمات شما را هم در زمینه ملی و منطقه‌ای و هم در سطح تجارت و عرضه جهانی افزایش می‌دهد؛ زیرا استانداردهای جهانی مانند ایزو در سطح بین‌المللی به عنوان برنامه‌های مدیریت کیفیت محصولات، برای مشتریان، شناخته شده هستند.

از سوی دیگر در قوانین بسیاری کشورها، صادرات محصولات شرکت‌ها و صنایع نیازمند اخذ تاییدیه‌های و استانداردهای بین‌المللی است. بنابراین شما برای ورود به عرصه بازارهای جهانی مجبور به کسب این گواهینامه‌ها هستید.

کنترل بیشتر بر روندهای تجاری

محتوای استانداردهای جهانی مانند ایزو شامل ردیابی، ارزیابی، آزمایش و تعیین کارایی برنامه کنترل کیفیت محصولات، خدمات و روندهای تولید است. با پیاده‌سازی و رعایت این موارد، معیارهای عملکردی به صورت ابزارهایی برای کنترل روندهای کسب‌وکار در اختیار شما قرار می‌گیرد و به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد خود را به خوبی بررسی کنید و بدانید در چه مواردی باید پیشرفت کنید. این موارد ابزارهایی مهم برای کسب بینش در تجارت و تصمیم‌گیری‌های بهتر هستند.

اخذ تاییدیه‌ها و گواهینامه‌ های بین‌المللی یعنی معتبرشدن شما

در دنیای امروز توضیح مزایای محصولات در تبلیغات دیجیتال یا تبلیغات سنتی به معنای کسب اعتماد مشتریان نیست. خریداران محصولات و خدمات در سراسر دنیا به این نکته واقف هستند که تضمین کیفیت باید توسط مراجع معتبر ملی یا بین‌المللی انجام شود. بنابراین در هر زمینه‌ای از کسب‌وکار که باشید به دریافت تاییدیه‌های تخصصی و گواهینامه‌های عمومی و تخصصی بین‌المللی نیاز خواهید داشت.

به یاد داشته باشید، استانداردسازی کیفیت محصولات و روندهای مدیریت و تولید در پله نخست به سود تولیدکنندگان است. زیرا اگرچه دریافت یک استاندارد به طور مقطعی نیازمند هزینه است، اما این هزینه به سرعت با بهره‌وری ایجاد شده و کسب اعتبار برند جبران خواهد شد. همچنین در مدت کوتاهی با افزایش رضایت مشتریان و فروش بیشتر، موجب افزایش درآمد و سودآوری بیشتر می‌شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *