فهرست مطالب

نقش متاورس در آینده بازرگانی خارجی | چگونه متاورس صادرات و واردات را آسان می‌سازد

نقش پررنگ متاورس در آینده بازرگانی خارجی

پس از تغییر نام فیسبوک به متا و قصد جدی چندین شرکت بزرگ جهانی برای ورود و سرمایه‌گذاری در متاورس، شرکت خدمات مالی مورگان استنلی در یادداشتی اعلام کرد که این «موضوع سرمایه‌گذاری بزرگ بعدی» برای شما خواهد بود. در واقع کسب‌وکارها باید برای آینده‌ای تحت سلطه متاورس آماده شوند. فرصت‌هایی که متاورس ایجاد می‌کند همچنین برای تجارت بین‌المللی بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین در این مطلب نقش متاورس در آینده بازرگانی خارجی را با هم بررسی می‌کنیم.

متاورس چیست؟

متاورس (Metaverse) به‌عنوان یک فراجهان و فضای مجازی سه‌بعدی تعریف می‌شود که فیزیک دنیای واقعی ما را تقلید می‌کند اما لزوما به آن وفادار نیست. متاورس همچنین از فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای ایجاد تجربیات تعاملی غنی بین چندین کاربر و همچنین بین یک کاربر و محیط مجازی موجود معرفی می‌شود.

اگر فیلم ماتریکس را دیده باشید این فضا را بهتر درک می‌کنید. ماتریکس دقیقا یک فضای متاورسی است. جایی که نئو (شخصیت اول این فیلم) می‌تواند در یک منظر شهری مجازی قدم بزند، اما در صورت نیاز، قوانین گرانش را نیز به چالش بکشد.

نقش متاورس در آینده بازرگانی خارجی

از سوی دیگر متاورس در حال حاضر دارای نوعی ویژگی جزیره‌ای است. یعنی چندین فضای متاورسی با ویژگی‌های مختلف وجود دارند. هرچند گفته می‌شود امکان اتصال این فضاها در آینده وجود دارد. هریک از این فضاها توسط شرکت‌هایی مشهور ایجاد شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت‌های اپیک گیمز، دیسنترالند و مایکروسافت اشاره کرد.

چگونه متاورس، چشم‌انداز بازرگانی خارجی را تغییر می‌دهد؟

پیامدهای متاورس در عرصه بازرگانی خارجی و تجارت بین‌المللی بسیار زیاد است. متاورس امکان تعاملات ملموس و از راه دور را برای کاربران خود از مدیران، کارمندان و مشتریان فراهم می‌کند. درواقع ما با مفهومی عجیب روبه‌رو هستیم؛ نوعی دورکاری که دورکاری نیست! به‌عبارت دیگر افراد می‌توانند جلسات حضوری را بدون نیاز به حضور در یک مکان واقعی انجام دهند.

از سوی دیگر فرصت‌هایی که متاورس برای بازرگانان ایجاد می‌کند تنها محدود به دورکاری نیست. امکان افزایش تعامل با خریداران و فروشندگان در عرصه بین‌المللی، مدل‌سازی سه‌بعدی از محصولات و حضور در کنار برندهای برتر بین‌المللی در متاورس برخی دیگر از فرصت‌های متاورس برای بازرگانان است.

ایجاد نمونه محصول قابل لمس!

برای ورود به مبحث نقش متاورس در آینده بازرگانی خارجی بد نیست از یک مثال ملموس شروع کنیم. شما برای خرید از عمده‌فروشان چینی می‌توانید به سایت علی بابا سر بزنید و عکس محصولات را ببینید و شرح محصولات را بخوانید. سپس ممکن است بخواهید نمونه محصول را از چین برای شما ارسال کنند. این کار حدودا ۳۰ تا ۴۰ روز طول می‌کشد.

نقش متاورس در آینده بازرگانی خارجی

در یک فضای متاورسی اما این امکان برای شما وجود خواهد داشت که نمونه مجازی و سه‌بعدی محصول را ببینید و حتی با استفاده از فناوری‌های لمس دیجیتالی، آن را لمس و وارسی کنید! این تنها یک نمونه‌ کاربردهای انقلابی متاورس در بازرگانی خارجی است.

برگزاری جلسات بازرگانی با استفاده از آواتارها

یکی از دشواری‌های عرصه صادرات و واردات، برگزاری دیدارهای تجاری حضوری است. بسیاری از بازرگانان حتی در عصر اینترنت مجبور هستند در دفاتر بازرگانی خارج از کشور این دیدارها را با نمایندگان شرکت‌های خارجی برگزار کنند. گاهی نیز باید به دیدار مدیران فروش کارخانه‌ها در کشور مبدا واردات بروید.

در فضاهای متاورسی این امکان برای شما فراهم شده است که نشست‌های تجاری را به‌شکلی نزدیک به واقعیت برگزار کنید. این امکان توسط آواتارها فراهم می‌شود. آواتار یک نمایش آنلاین سه‌بعدی از یک کاربر است. برخی از آواتارها با اسکن جسم کاربر ایجاد می‌شوند و دقیقا مشابه شما خواهند بود. همه این موارد باعث می‌شوند نشست‌های تجاری متاورسی بسیار به واقعیت نزدیک باشند.

برگزاری نمایشگاه‌های مجازی برای صادرات محصولات

در متاورس این امکان برای بازرگانان وجود دارد که نمایشگاه‌های تجاری آنلاین را برگزار کنند. مشتریان احتمالی شما از کشورهای گوناگون جهان با استفاده از آواتارهای خود در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، نسخه دیجیتالی و سه‌بعدی محصولات شما را می‌بینند، سوالات خود را می‌پرسند، کاتالوگ دیجیتالی را از شما دریافت می‌کنند و ده‌ها فعالیت دیگر در این فراجهان شگفت.

نقش متاورس در آینده بازرگانی خارجی

راه‌اندازی دفتر بازرگانی در جهان متاورس

امروزه بسیاری از بازرگانان ایرانی برای افزایش تعامل با خریداران و فروشندگان خارجی، اقدام به راه‌اندازی دفاتر برون‌مرزی می‌کنند. برای مثال تجمع بالای برندها، خریداران، عمده‌فروشان و بازرگانان در دبی باعث شده است هزاران دفتر بازرگانی در این شهر مشغول به‌کار باشند. به‌زودی بسیاری از بازرگانان نیاز پیدا می‌کنند تا چنین دفاتری را در دنیای متاورس نیز ایجاد کنند. برای راه‌اندازی دفاتر مجازی بازرگانی در متاورس گزینه‌های زیر برای شما وجود دارد:

  • یک فضای متاورسی بسازید: این یک راه حل بسیار گران‌قیمت اما ممکن است. این همان گزینه‌ای است که شرکتی مانند فیسبوک انتخاب کرده است. شما با برخی نرم‌افزارها و فناوری‌ها و با استفاده از سرورها می‌توانید یک دنیای متاورسی و سپس یک شرکت یا دفتر مجازی بسازید
  • خرید یا اجاره دفاتر مجازی پیش‌ساخته در متاورس: برای این‌کار می‌توانید از پلتفرم‌های متاورسی و فناوری VR استفاده کنید. دفاتر کاری Horizon در متا نمونه‌ای برای این گزینه است
  • دفتر خود را در یک متاورس موجود بسازید: گزینه دیگر استفاده از دنیاهای مجازی غیرمتمرکزتر مانند Sandbox، Roblox و Decentraland است که در حال حاضر راه اندازی شده‌اند و می‌توانید از هر جای دنیا به آن‌ها دسترسی داشته باشید. شما در این فضاها زمین می‌خرید و دفتر خود را روی آن بنا می‌کنید

نقش متاورس در آینده بازرگانی خارجی را جدی بگیرید

شناخت فرصت‌های پیش رو یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها در عرصه رقابتی بازرگانی خارجی است. اگرچه متاورس هنوز به ظرفیت‌های نهایی خود دست نیافته است اما در همین نخستین قدم‌ها، توانایی خود را برای افزایش فرصت‌ها در تجارت بین‌المللی نشان داده است. امکان برگزاری از نشست‌های بازرگانی در متاورس، مدل‌سازی سه‌بعدی از محصولات و نیز امکانات بلاکچینی برای قراردادهای ایمن برخی از امکانات متاورس برای بازرگانان هستند. بنابراین آگاهی از نقش متاورس در آینده بازرگانی خارجی یکی از راه‌های دستیابی به فرصت‌های سودآوری در عرصه صادرات و واردات خواهد بود.​

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *