فهرست مطالب

نقاط ضعف ارزهای دیجیتال | نیمه تاریک سرمایه‌گذاری در این بازار را بشناسید

ارز دیجیتال؛ تهدید یا فرصت؟

طی دو سه سال اخیر تمایل سرمایه‌گذاران به ورود به بازار ارزهای دیجیتال بسیار افزایش یافته است. مزیت‌های این نوع از سرمایه‌گذاری مانند: کارمزد پایین، انجام معاملات سریع، دور زدن تحریم‌ها و ایمنی بالا از جمله دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار بوده است. اما این بازار برای همه خوش‌یمن نیست و معایب قابل توجهی هم دارد. در این مطلب تلاش می‌کنیم شما را با نقاط ضعف ارزهای دیجیتال آشنا کنیم تا با آگاهی کامل در این عرصه گام بردارید.

نقاط ضعف ارزهای دیجیتال در زمینه فناوری

بخش قابل توجهی از نقاط ضعف ارزهای دیجیتال به معایب فناوری بلاکچین باز می‌گردد. بلاکچین (Blockchain) همان فناوری است که تمامی ارزهای دیجیتال بر پایه آن ساخته شده‌اند. بلاکچین امکان ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کنند. نام این نوع از تراکنش “همتا به همتا” است. در ادامه با برخی از نقاط ضعف ارزهای دیجیتال در زمینه فناوری بلاکچین آشنا می‌شویم.

نقاط ضعف ارزهای دیجیتال

بلاکچین یک فناوری سبز یا دوست‌دار محیط زیست نیست

بلاکچین برای تامین ایمنی تراکنش‌ها در زمینه ارزهای دیجیتال و ایجاد توافق در شبکه توزیع باید الگوریتم‌های پیچیده‌ای را اجرا کند که به توان محاسباتی بسیار بالایی نیاز دارد. برای مثال قدرت و توان محاسباتی بلاکچین بیت‌کوین به‌عنوان مشهورترین ارز دیجیتال دنیا طی یک سال معادل متوسط مصرف انرژی در 159 کشور جهان بوده است. بنابراین هزینه‌های حفظ این شبکه و پیامدهای زیست‌محیطی آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

بلاکچین آنقدرها که تصور می‌شود، سریع نیست

پیچیدگی و ماهیت رمزنگاری شده ارزهای دیجیتال در معاملات بلاکچین باعث می‌شود نتوانیم از آن‌ها برای پرداخت سریع به‌ویژه در مورد مبالغ کم و مصارف روزمره مانند کارت اعتباری استفاده کنیم. اگرچه در مورد مبالغ زیاد، نسبت به موانع بانکی و کاغذبازی‌های اداری، سرعت بیشتری را تجربه می‌کنیم. شاید پیشرفت‌های مهندسی روزی این مشکل را برطرف کند.

موسسات مالی ملی کمر به نابودی بلاکچین بسته‌اند

بانک‌ها و موسسات مالی دولتی و حتی موسسات مالی بین‌المللی فعال در زمینه تبادل ارزهای ملی علاقه ویژه‌ای به نابودی فناوری بلاکچین دارند. زیرا این موسسات همگی درآمد خود را از راه واسطه‌گری به‌دست می‌آورند؛ حال آن‌که بلاکچین دست واسطه‌های ملی را کوتاه می‌کند.

نقاط ضعف ارزهای دیجیتال

نقاط ضعف ارزهای دیجیتال در زمینه قانون‌گذاری و معاملات

بازار ارز دیجیتال یک بازار ویژه است که پیش از این هیچ نمونه‌ای در دنیای اقتصاد و فناوری نداشته است. برای مثال بسیاری از بازارهای بین‌المللی تابع قوانینی بین‌المللی و تحت حمایت دولت‌ها هستند؛ اما بازار ارزهای دیجیتال این‌طور نیست. این بازار را می‌توان یکی از آزادترین بازارها از دسترسی نظارت‌ها و دخالت‌های دولت‌ها دانست. اما نکته مهم این است که همین ویژگی باعث شده است، این بازار با نقطه ضعف بزرگی به نام نبود قوانین مشخص و نظارت روبرو شود.

در حال حاضر برخی کشورها در حال ایجاد بستری برای به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال هستند؛ اما این حرکت‌ها از یک سو بسیار کند و از سوی دیگر بسیار سلیقه‌ای و غیر شفاف هستند. ضعف بزرگ دیگر بازار ارزهای دیجیتال، وجود برخی موانع، تهدیدها و ناهماهنگی‌ها در بخش معاملات است. در ادامه با برخی از این مشکلات آشنا می‌شویم.

سختی درک مفاهیم بنیادی ارز دیجیتال

مفاهیم ارز دیجیتال، گونه‌های مختلف آن، مبنای ارزها و فناوری این ارزها آنقدر پیچیده هستند که درک مزایای این بازار را برای سرمایه‌گذاران با مشکل روبرو می‌کند؛ چنان که بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار هنوز هم نمی‌دانند در حال تبادل چه چیزی هستند!

نقاط ضعف ارزهای دیجیتال

فقدان نظارت دولتی

پیشگیری از نظارت دولتی و از آن مهم‌تر، پیشگیری از دخالت مستقیم دولت‌ها در بازار ارز دیجیتال، همواره در زمره مزایای این بازار به‌شمار آمده است؛ اما مشکلی که در این زمینه به‌وجود می‌آید این است که نبود نظارت‌های دولتی، دست کلاهبرداران را باز می‌گذارد. برای مثال همواره این احتمال وجود دارد یک صرافی بسته شود، یا کیف پول مجازی شما توسط هکرها هک شود.

فقدان پشتیبانی برای مشتری

ارزهای دیجیتال با بهره بردن از فناوری بلاکچین از قابلیت پوش (Push) برخوردار هستند. به این معنا که هر افراد می‌توانند به منابع بلاکچین دسترسی داشته باشند. نتیجه این قابلیت، امکان ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده و حذف واسطه‌گران است. همین مزیت، مانند شمشیری دو لبه است، زیرا اگر تراکنش شما با مشکلی روبه‌رو شود، هیچ امکانی برای پیگیری وجود ندارد و تنها راه برگرداندن سرمایه شما، توافق بین طرفین است.

نوسان بسیار بالا

نوسان قیمت در بازار ارزهای دیجیتال یکی دیگر از نقاط ضعف ارزهای دیجیتال است؛ زیرا نوسان در این بازار، بسیار بالاتر از دیگر بازارهای ملی و بین‌المللی است. اگرچه وجود نوسان در بازارها یک ضرورت انکارناپذیر و مایه ایجاد فرصت‌های معاملاتی است؛ اما نوسان بیش از اندازه نیز یک تهدید بزرگ برای سرمایه و سرمایه‌گذاران به‌شمار می‌آید.

باز هم مساله امنیت

امنیت بالا یکی از ویژگی‌ها و مزایای اساسی پروژه‌‌های مبتنی‌بر بلاکچین است؛ در اینجا در مورد وجود کلاهبرداران و هک شدن کیف پول آنلاین هم صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه نقطه ضعفی که می‌توان روی آن انگشت گذاشت، امنیت صرافی‌ها است. در واقع صرافی‌ها به درگاه‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال مبدل شده‌اند و این تمرکز، برخلاف سیستم و سیاست بلاکچین است؛ زیرا تمرکز باعث آسیب‌پذیری می‌شود.

نقاط ضعف ارزهای دیجیتال

رفع نقاط ضعف در بازار ارزهای دیجیتال

اگرچه بازار ارزهای دیجیتال دارای نقاط ضعف است اما وجود این بازار همچنان یکی از مهم‌ترین انقلاب‌ها در قرن بیست و یکم در حوزه‌های اقتصاد، فناوری رایانه‌ای تحت وب و فناوری اطلاعات است. این بازار همچنین توانسته است به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی در جهان مبدل شود. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان حوزه رایانه و فناوری‌ بلاکچین در حال بررسی نقاط ضعف ارزهای دیجیتال و رفع این ضعف‌ها هستند.

بسیاری از شرکت‌ها و فعالان عرصه سرمایه‌گذاری راهکارهایی را برای امنیت بیشتر سرمایه معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال پیشنهاد داده یا ایجاد کرده‌اند که پلتفرم Utrust از جمله این راهکارها است. در زمینه نوسان، پروژه‌هایی مانند Waves، Tether و  Bitshares قیمت ثابت را ایجاد کرده‌اند و صرافی‌های غیرمتمرکز نیز راه حل رفع تمرکز از صرافی‌ها است. آن‌چه در پایان باید بر آن تاکید کنیم، به‌روزرسانی آگاهی‌ها در زمینه فرصت‌ها، تهدید‌ها و راهکارها در بازار ارز‌های دیجیتالی است.​

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *