فهرست مطالب

منتورینگ کسب و کار چیست و چگونه به ما در دستیابی به بازارهای جهانی کمک می‌کند؟

منتورینگ کسب و کار و اتصال به بازارهای جهانی

امروزه موفقیت مدیران در اداره شرکت‌ها و توسعه کسب‌وکارها برای دستیابی به بازارهای جهانی کاری نیست که تنها با تکیه بر دانش افراد ممکن شود. ما همواره برای موفقیت بیشتر نیازمند راهنمایی هستیم. در این زمینه سه نوع خدمات مشاوره کسب‌وکار، کوچینگ کسب‌وکار و منتورینگ کسب و کار در دسترس است که هرکدام دارای مزایا، روش و تکنیک‌های متفاوت است. منتورینگ روشی شامل دریافت راهنمایی، پرسیدن سوالات کلیدی و افزایش انگیزه است و می‌تواند در زمینه رشد کسب‌‎وکار در سطح جهانی نیز مفید باشد. در این مطلب با منتورینگ کسب‌وکار و مزایای آن برای ورود به عرصه تجارت جهانی آشنا می‌شویم.

منتورینگ کسب و کار چیست؟

منتورینگ کسب و کار (Business mentoring) خدماتی است که از سوی منتورها ارائه می‌شود. منتورها افرادی صاحب دانش و تجربه مدیریت و توسعه کسب‌وکار هستند که می‌توانند از آن برای کمک به دیگر افراد استفاده کنند. این خدمات با هدف موفقیت در مشاغل و توسعه کسب‌وکار از طریق توسعه شخصی و افزایش مهارت‌های شغلی ارائه می‌شوند. بنابراین منتور کسب‌وکارهای بین‌المللی فردی است که علاوه‌بر ویژگی‌های یاد شده در زمینه کسب‌وکارهای بین‌المللی نیز دانش و تجربه دارد. همچنین منتور مانند یک الگو عمل می‌کند و منتورینگ اغلب یک رابطه طولانی‌مدت است.

منتورینگ کسب و کار

خدمات عمومی منتورینگ برای شرکت‌ها

منتورها برای شما فضایی ایجاد می‌کنند تا در مورد چگونگی بهبود عملکرد و پیشرفت خود و شرکت فکر کنید. استخدام یا بهره‌گیری از خدمات منتورینگ یعنی شما کسی را داشته باشید که با او درباره تمامی ابعاد کسب‌وکار و نقاط ضعف و قوت و تصمیم‌گیری‌ها و حتی هیجان‌ها و انگیزه‌های کاری صحبت کنید و او بتواند موقعیت‌های شما را درک کند و با شما و مسایل کاری و شخصی شما ارتباط برقرار کند.

یک منتور کسب‌وکار به شما این احساس را می‌دهد که تنها نیستید و از کسی که مشابه این شرایط را گذرانده است الهام و انگیزه می‌گیرید. همه این‌ها ما را به این نکته می‌رساند که شما باید بتوانید مربی خود، خود انتخاب کنید و این انتخاب براساس رابطه بین شما انجام می‌شود؛ زیرا منتور باید کسی باشد که علاوه‌بر برخورداری از دانش و تجربه بالا، بتوانید به او اعتماد کنید و با او احساس راحتی کنید.

خدمات منتورینگ برای کسب‌وکار‌های بین‌المللی چگونه است؟

منتورینگ علاوه‌بر خدمات عمومی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، به شما کمک می‌کند تا از چالش‌هایی عبور کنید که به تنهایی از پس آن‌ها بر نمی‌آمدید. برای درک بهتر این نوع از خدمات اختصاصی منتورینگ برای کسب‌وکارهای بین‌المللی و شرکت‌های بازرگانی کافی است برخی از چالش‌های این حوزه را با هم مرور می‌کنیم:

  • هرکشوری دارای سیستم‌های دولتی، قوانین و مقررات گمرک و مالیات، دستورالعمل‌ها، استانداردهای محلی، ارزها، فرهنگ‌ها، اقوام و رویه‌های منحصربه‌فرد است. بنابراین منتور کسی است که بر لزوم آشنایی با این نکات تاکید می‌کند و برخی از مهارت‌ها و تجارب را برای درک شرایط بازارهای مختلف جهانی با شما در میان می‌گذارد
  • یک منتور می‌تواند نگاه شما را برای درک وسعت بازار جهانی، توسعه بخشد. برای مثال ممکن است شما شهامت شناخت بازارهای جدید را نداشته باشید؛ او به شما انگیزه می‌دهد و می‌فهماند توسعه واردات یعنی نگاه کردن تمام جهان برای شکار فرصت‌های بهتر؛ چرا که امروزه دست کم 200 بازار قابل توجه جهانی وجود دارد
  • بازار جهانی را نمی‌توان تنها به‌سبب گستردگی جغرافیایی درک کرد. تجمع جمعیتی نیز فقط یک عامل راهنما است و منتور به شما نشان خواهد چگونه به‌دنبال کشف پتانسیل‌های صادراتی و وارداتی باشید و استراتژی‌های صادرات و واردات را بر اساس مقیاس‌های نیاز بازار و شناخت رقبا در هر بازار تعیین کنید
  • آمادگی برای تغییرات فردی، تغییرات در امور شرکت، تغییر در زیرساخت‌های اداری، اتوماسیون و حرکت به سوی یکپارچگی جریان اطلاعات در شرکت یکی دیگر از خدمات منتورینگ برای ورود به عرصه صاردات و واردات و بین‌المللی شدن یک کسب‌کار است

منتورینگ کسب و کار

منتورینگ کسب وکار بازرگانی چه کارهایی انجام نمی‌دهد؟

این بسیار اهمیت دارد که بدانیم منتورینگ وارد چه حوزه‌هایی نمی‌شود؛ زیرا سطح توقعات ما را از منتور نیز تعیین می‌کند. منتورینگ شامل کمک به بازاریابی محصولات و خدمات نمی‌شود. منتورینگ به شما مشاوره حقوقی نمی‌دهد. او می‌تواند در زمینه قوانین و مسائل حقوقی راهنمایی کند اما این خود شما هستید که باید بر تمامی قوانین مسلط باشید و یا برای این حوزه از کمک مشاوران بازرگانی استفاده کنید.

منتورها به شما یاد می‌دهند چطور تصمیم بگیرید و باعث افزایش انگیزه‌های شما در زمان تعیین استراتژی‌ها می‌شوند و نکات کلیدی را بازگو می‌کنند اما آن‌ها قرار نیست برای شما یک استراتژی صادراتی یا وارداتی بنویسند یا آن را به جای شما انتخاب کنند.

چرا به یک منتور برای فعالیت‌های بازرگانی نیاز دارم؟

یک منتور کسب‌وکار می‌تواند پشتیبانی ارائه دهد، راهنمایی کند و اطلاعات کلیدی را با شما به‌اشتراک بگذارد و در کل یک دارایی ارزشمند برای کمک به رشد کسب‌و‌کار شما خواهد بود. کسب‌وکارهای بازرگانی عموما همراه با ریسک‌های بزرگ هستند؛ زیرا به سرمایه زیادی نیاز دارند و این سرمایه تا مدت مشخصی دور از شما خواهد بود.

منتور کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا از ایده‌ها و اهداف خود عقب‌نشینی نکنید؛ او عاملی موثر در رویارویی با ترس‌ها و ریسک‌ها است و از شما می‌خواهد تا به “تصویر بزرگ” نگاه کنید و در زمان مناسب نسبت به فرصت‌ها و تهدیدهای تجاری، واکنش نشان دهید.

منتورینگ کسب و کار

با خدمات منتورینگ کسب‌وکار خود را در سطح جهانی گسترش دهید

یک منتور کسب‌وکار می‌تواند راهنمایی کند و ایده‌های خود را در طول مرحله رشد فردی و توسعه شرکت در سطح جهانی با شما به‌اشتراک بگذارد. یک مثال مناسب در این زمینه “ریچارد برانسون” کارآفرین و سرمایه‌گذار انگلیسی است. او مدیر و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین است. این شرکت با همین عنوان بیش از ۴۰۰ شرکت را در سراسر دنیا از آن خود کرده‌ است.

ریچارد برانسون همواره از راهنمایی یک منتور حرفه‌ای به نام “سر فردی لیکر” به‌عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت خود یاد کرده است. بنابراین ما با خدمات منتورهای حرفه‌ای کسب‌وکار می‌توانیم با انگیزه و اطمینان بیشتر بازارهای جهانی را بشناسیم، بر قوانین و شرایط صادرات و واردات به کشورهای مختلف مسلط شویم و قدم‌هایی بلند و مداوم در راستای موفقیت و توسعه کسب‌وکار خود بردارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *