فهرست مطالب

دراپ شیپینگ و برچسب خصوصی | معرفی و چگونگی کسب درآمد از آنها

اهمیت دراپ شیپینگ در کسب و کارهای امروزی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، رفتن به بازار و سر و کله زدن با مغازه‌داران جای خود را به ویترین فروشگاه‌های اینترنتی داده است و کافی‌ست با چند کلیک ساده کالای مورد نظر خود را درب منزل تحویل بگیرید. در این میان اصطلاحات مختلفی در بابِ کسب و کارهای اینترنتی به وجود آمده‌اند، دراپ شیپینگ و صادرات برچسب خصوصی دو نمونه از این اصطلاحات هستند که در این مطلب قصد داریم به آنها بپردازیم.

دراپ شیپینگ (Drop Shipping) نوعی خرده‌فروشی است که در آن کالا از انبار تولید کننده و نه از انبار خرده‌فروش به صورت مستقیم برای خریدار ارسال می‌شود. اما وظیفه اصلی خرده‌فروش در این میان تبلیغ و بازاریابی کالا می‌باشد و از هر خریدی که توسط پایگاه آن انجام می‌گیرد، کسب درآمد می‌کند.

دراپ شیپینگ و برچسب خصوصی

مراحل فرایند دراپ شیپینگ

همانطور که متوجه شدید، در فرآیند دراپ شیپینگ سه بخش درگیر کار هستند:

  • مشتری
  • فروشگاه خرده‌فروشی
  • تأمین کننده

همچنین مراحل دراپ شیپینگ به ترتیبِ زیر صورت می‌گیرد:

  • ابتدا مشتری وارد سایت خرده فروش می‌شود و کالای مورد نظر خود را سفارش می‌دهد.
  • در مرحله بعدی پس از آنکه مشتری هزینه کالا را پرداخت کرد، محصول مورد نظر مشتری از تامین کننده یا عمده فروش خریداری می‌شود (توسط خرده فروش)، و از عمده فروش درخواست می‌شود که محصول را به صورت مستقیم از طریق پست یا به هر وسیله دیگری برای مشتری ارسال کند.
  • در مرحله آخر تامین کننده (تولید کننده) کالا به دفتر پست مراجعه می‌کند و با دادن آدرس مشتری، کالا را برای او ارسال می‌کند.

مزایای دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ و برچسب خصوصی اگر به درستی انجام گیرند قطعا مزیت‌های بسیار خوبی خواهند داشت و حالا که به یک آشنایی جامع از دراپ شیپینگ رسیده‌اید، بد نیست در مورد این مدل از کسب و کار که سود خوبی هم به همراه دارد، دقیق‌تر شویم و شما را با مزایای آن آشنا کنیم:

به سرمایه اندکی احتیاج دارید

تنها سرمایه اولیه‌ای که احتیاج دارید این است که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید. شما به عنوان خرده فروش نه نیازی به انبار دارید و نه پیک‌هایی که کالا را با اقصی نقاط ایران ارسال کنند.

برای فروش هیچ محدودیتی ندارید

برخی از فروشگاه‌های اینترنتی تنها محصولات خاصی را – مانند لوازم آرایشی بهداشتی – عرضه می‌کنند و برخی دیگر فقط لوازم جانبی کامپیوتر. اما بسیاری از این دراپ شیپینگ‌ها هم هستند که طیف وسیعی از محصولات متنوعی را برای فروش آماده دارند. شما به عنوان خرده فروش و دارنده پایگاه فروشگاه اینترنتی دستتان باز است و می‌توانید همه چیز را در آن بفروشید!

ریسک پایینی دارد

یک بار دیگر به تعریف دراپ شیپینگ خوب توجه کنید؛ دراپ شیپر (Drop Shipper) کسی است که کالاهای متنوعی را در معرض نمایش قرار می‌دهد و بدون آنکه انباری داشته باشد یا خود تولید کننده باشد، تنها برای اجناس، کالاها و محصولات دیگران بازاریابی و تبلیغات می‌کند. حالا اگر مشتریان یک دسته از محصولات را خریداری کنند و به دسته دیگر اصلا نگاه هم نکنند، آیا دراپ شیپر ضرر می‌کند؟

باید گفت خیر. دراپ شیپر اگر کار خودش را به درستی انجام دهد، هیچ دلیلی ندارد که برای به فروش نرفتن طیف وسیعی از کالاهایی که عرضه کرده است، متضرر باشد.

دراپ شیپینگ فارغ از زمان و مکان است

فرق عمده دراپ شیپینگ با سایر فروشگاه‌های اینترنتی در این است که فروشگاه‌های اینترنتی مجبور هستند انبارهای کوچک و بزرگی در سراسر کشور راه اندازی کنند، از این رو آنها به مکان خاصی وابسته هستند.

از طرفی هم مشتری در هر ساعت از شبانه روز می‌تواند به سایت سر بزند و کالای مورد نظر خودش را سفارش دهد. پس دراپ شیپینگ بر خلاف کسب و کارهای سنتی هیچگونه محدودیت خاصی در بعد زمان هم ندارد.

دراپ شیپینگ و برچسب خصوصی

تعریف برچسب خصوصی به زبان ساده

همانطور که در ابتدا به عرضتان رساندیم، این مطلب به دو مقوله دراپ شیپینگ و برچسب خصوصی اختصاص دارد و پس از اینکه با مفهوم دراپ شیپینگ آشنا شدید، نوبت به معرفی برچسب خصوصی رسیده است.

برند اختصاصی، پرایوت لیبل یا همان برچسب خصوصی (Private Label) همان برندی است که مشتریان – که خود اکثرا از بزرگان بازارهای خرید و فروش هستند – به کارخانجات معتبر می‌سپارند تا آنها محصول مورد نظرشان را تولید کنند.

روند افزایشی استفاده از برچسب خصوصی در آمریکا به قدری زیاد است که از هر 5 محصولی که در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و داروخانه‌های این کشور ارائه می‌شوند، حداقل یک محصول با برند اختصاصی یا همان برچسبت خصوصی عرضه می‌شود.

یک مثال ساده

بارها شده وقتی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ سر می‌زنید با برخی از محصولات مواجه می‌شوید که به آرمِ خود فروشگاه خورده باشد. مثلا در انگلستان فروشگاه زنجیره‌ای بزرگی به نام TESCO وجود دارد که این فروشگاه با کمک تولید کنندگان معتبر دست به عرضه محصولاتی کرده است که نام TESCO را به یدک می‌کشند و تنها در فروشگاه‌های تسکو عرضه می‌شوند. این تنها یک نمونه از فروش برچسب خصوصی است.

مزایای برند اختصاصی و برچسب خصوصی چیست؟

دراپ شیپینگ و برچسب خصوصی اگر به خوبی صورت گیرند مزیت‌هایی را برای شما در پی خواهند داشت که به چند نمونه از آنها اشاره کرده‌ایم:

برندسازی عالی با برند اختصاصی و برچسب خصوصی

با پرایوت لیبل شما می‌توانید برند خودتان را پر و بال بدهید. مثلا اگر یک کفش‌فروشی نسبتا بزرگی دارید می‌توانید با تولید کنندگان واکس و دیگر محصولات جانبی کفش به توافق برسید و برای خود و با نام تجاری خودتان چنین محصولاتی را داشته باشید. در این میان مشتریان رغبت بیشتری خواهند کرد که دوباره از فروشگاه شما خریداری کنند.

دراپ شیپینگ و برچسب خصوصی

افزایش سود با برند اختصاصی و برچسب خصوصی

قیمت تمام شده برندهای مطرح به چند دلیل بسیار بیشتر از برندهای کمتر مطرح شده است. از این رو اگر بتوانید در خرده فروشی‌ها محصولاتی با برچسب خصوصی تان را بفروشید می‌توانید از سود بیشتری نسبت به سایر رقبا بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور اختصاصی به دو مقوله دراپ شیپینگ و برچسب خصوصی و چگونگی راه و روش آنها پرداختیم. دانستیم که دراپ شیپینگ یک نوع فروش اینترنتی است که نه به انبار احتیاجی دارد و نه محدود به مکان و زمان خاصی است.

از طرفی هم با برچسب خصوصی یا همان برند اختصاصی می‌توانید کسب و کارتان را با هزینه کمتری به مشتریان جدید معرفی کنید و به وسیله آن می‌توانید از حاشیه سود بیشتری بهره‌مند شوید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *