فهرست مطالب

بهترین کشورها برای ثبت برند کدامند | مقایسه بر اساس خدمات و نرخ مالیات

بهترین کشورها برای ثبت برند و ایجاد یک کسب و کار بین‌‌المللی

بسیاری از کارآفرینان، به ویژه آنهایی که خدمات خود را در بستر اینترنت ارائه می‌دهند و همچنین فریلنسرها، به دنبال راهی برای گسترش خدمات خود به بازارهای خارجی می‌گردند. در نتیجه این افراد به دنبال بهترین کشورها برای ثبت برند می‌گردند. در حال حاضر، با پیشرفت تکنولوژی و گسترش خدمات تحت وب، امکانات مختلفی در اختیار کارآفرینان قرار دارد. انواع ویزاهای کسب و کار و استارت‌آپ، برای جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی از سوی کشورهای مختلف با شرایط متفاوتی ارائه می‌‌شود. علاوه بر این، در سال‌های اخیر گزینه‌هایی مثل اقامت الکترونیکی ایجاد شده که به افراد اجازه می‌دهد یک شخصیت حقوقی (شرکت) در یک کشور اروپایی ثبت کرده و به خدمات بانکی دسترسی پیدا کنند.

در ادامه این مطلب شرایطی که در انتخاب کشور مناسب تاثیرگذار هستند بررسی شده و بهترین کشورها برای این کار معرفی می‌شوند.

بهترین کشورها برای ثبت برند

ثبت برند چیست و چه فایده‌ای دارد؟

ثبت شرکت فرایندی است که در آن یک کسب و کار از نگاه قانون به عنوان یک شخص حقوقی مجزا شناخته می‌شود. ثبت برند علاوه بر این، مالکیت معنوی ایده‌ها، روش‌ها، و خدماتی که یک کسب و کار ارائه می‌دهد را برای آن محفوظ نگه می‌دارد. در مجموع ثبت برند در هر کشوری باعث ایجاد یک شخصیت حقوقی می‌شود که در چارچوب قانون می‌تواند مانند یک شهروند حقیقی عمل کند. به این ترتیب هنگامی که شرکت یا فردی که خدماتی ارائه می‌دهد بتواند برندی در یک کشور ثبت کند، از این طریق می‌تواند وارد بازار آن شده و در صورت نیاز، به خدمات حقوقی دسترسی داشته باشد.

این کار فواید بسیار زیادی برای برندها دارد. در حقیقت یکی از اصلی‌ترین معیارها برای انتخاب بهترین کشورها برای ثبت برند بررسی خدماتی است که توسط آنها ارائه می‌شود. بعضی از مهم‌ترین این فایده‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایجاد پرونده‌های حقوقی و شکایت قانونی (مثل افراد حقیقی)
  • محافظت از اموال شخصی در صورت ایجاد مشکلات حقوقی برای برند
  • خرید اموال شخصی
  • افتتاح حساب‌های بانکی

به صورت خیلی خلاصه، با ثبت یک شرکت و برند، چه افراد اقامت آن کشور را دریافت کنند و چه تمایلی برای این کار نداشته باشند، از حقوق شهروندی آنها برخوردار می‌شوند. این به آنها اجازه می‌دهد در موقعیت‌های مختلفی مثل کپی یا سرقت ایده‌های برند، بتوانند از مالکیت معنوی خود دفاع کنند.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب بهترین کشورها برای ثبت برند

برخی از مهم‌ترین عواملی که در بازده و همچنین فعالیت راحت برندها در کشورهای مختلف تاثیرگذار محسوب می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • قوانین مالیاتی: یکی از مهم‌ترین معیارها است که هم می‌تواند روی بازده کسب و کار، و هم درآمد اعضا و سرمایه‌گذاران آن تاثیر مستقیم بگذرد
  • رویه‌های اداری و کاغذبازی: بعضی از کشورها مراحل اداری بسیار سخت و پیچیده برای ثبت برند و مالکیت معنوی دارند.
  • اقامت: در بعضی از کشورها ثبت برند و مالکیت معنوی منوط به داشتن اقامت آن کشور است، و در بعضی دیگر این محدودیت وجود ندارد.
  • منابع انسانی: در بعضی از کشورها ثبت برند و شرکت بدون استخدام کارمندان محلی امکان‌پذیر نیست. در نتیجه مهم است قوانین مربوطه پیش از هر نوع اقدام بررسی شود.
  • امکانات تامین مالی و جذب سرمایه: یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب بهترین کشورها برای ثبت برند و مالکیت معنوی، رونق سرمایه‌گذاری و امکان تامین مالی برندها در این کشورها است. از شرایط تخصیص وام توسط بانک به شرکت‌ها گرفته تا امکان جذب سرمایه‌گذاران محلی، همگی در تصمیم‌گیری در این مورد تاثیرگذار هستند.

بهترین کشورها برای ثبت برند

بهترین کشورها برای ثبت برند

در ادامه بهترین کشورها، از نظر کیفیت خدمات و همچنین نرخ مالیات آنها برای شرکت‌ها بررسی می‌شوند. از آنجا  مالکیت معنوی شامل چندین مفهوم حقوقی می‌شود که بعضی از آنها در بسیاری از کشورها هنوز تعریف قانونی ندارند، در این راهنما علاوه بر هزینه، تلاش شده به کیفیت خدمات نیز توجه شود.

جمهوری موریتیس

این جزیره زیبا درست در شمال شرق آفریقا قرار گرفته است و از مدت‌ها قبل سیاست‌های مالیاتی مناسبی در مقابل کسب و کارها اتخاذ کرده است. البته این کشور بدون مالیات هم نیست. تمام درآمدی که از طریق این کشور برای شرکت‌ها جذب شود شامل 15% مالیات شرکتی می‌شود. این نرخ مالیات خیلی زیاد نیست و وقتی که حقوقی که به آن تعلق می‌گیرد را بررسی کنیم، متوجه جایگاه موریتیس در بهترین کشورها برای ثبت برند می‌شویم.

سال گذشته این کشور قانونی را به تصویب رساند تا از مالکیت معنوی و حقوق برند حمایت بهتری انجام دهد. در این قانون جدید حقوق مالکان، مدل‌های مورد استفاده، ساختار همکاری شرکت، طراحی‌ها، ثبت حفاظت از حقوق ثبت انواع جدید گیاهان، طراحی‌های صنعتی، توافق لاهه (Hague Agreement)، و همچنین مارک، نام‌های تجاری، ابداعات جغرافیایی و همچنین پروتکل مادرید (Madrid Protocol) لحاظ شده است.

لوکزامبورگ

لوکزامبورگ (Luxembourg) یکی از کشورهای اروپایی است که بسیاری از کسب و کارها، به ویژه آنها که در زمینه‌های مالی و بانکی خدمات ارائه می‌دهند آن را انتخاب می‌کنند. این کشور بر خلاف تصور بسیاری که فکر می‌کنند مالیات نمی‌گیرد، 28% از سود شرکت‌ها را به عنوان مالیات دریافت می‌کند.

لوکزامبورگ در سال 2007 رژیم حقوقی مالیاتی خود را تغییر داد که مطابق آن بیشتر دارایی‌های صنعتی، از جمله شرکت‌های تکنولوژی و فناوری از 80% معافیت مالیاتی برخوردار شدند. در نتیجه شرکت‌های تکنولوژی و استارت‌آپ‌هایی که به دنبال یک ساختار حقوقی و قانونی بسیار امن می‌گردند، نرخ مالیات شرکتی لوکزامبورگ 6/5 درصد است، که نرخ بسیار مناسبی است.

لازم به ذکر است که لوکزامبورگ معیارهایی برای میزان سرمایه و گردش مالی دارد که ممکن است مطابقت با آنها برای همه کسب و کارها امکان‌پذیر نباشد. به هر ترتیب، لوکزامبورگ یکی از بهترین کشورها برای ثبت برند است که کاغذبازی زیادی هم ندارد.

بهترین کشورها برای ثبت برند

سوئیس

سوئیس از دیرباز مجموعه گسترده‌ای از امکانات در اختیار کسب و کارها، سرمایه‌گذاران، و ارائه دهندگان خدمات به ویژه خدمات پولی و بانکی می‌گذارد. علاوه بر این، قوانین این کشور انواع حقوق مالکیت معنوی برای هر چیزی از مارک‌های تجاری گرفته تا کپی‌رایت و حقوق طراحی را در بر می‌گیرد. اختراعات ثبتی جدید در این کشور از محافظت حداکثر 20 ساله برخوردار می‌شوند، و اختراعات دارویی از شانس تمدید 5 ساله این محافظت برخوردار می‌‌شوند. مارک‌های تجاری نیز از محافظت 10 ساله برخوردار شده و امکان تمدید آن را برای همیشه خواهند داشت.

بر خلاف موریتیس و لوکزامبورگ، سوئیس یکی از بهترین کشورها برای ثبت برند برای شرکت‌هایی که خدمات هنری و ادبی ارائه می‌دهند نیز محسوب می‌شود. اگر حقوق مالکیت فکری به عنوان دارایی شخصی ثبت شوند، به کلی از مالیات معاف می‌شوند. اما اگر این موارد به یک کسب و کار تعلق داشته باشند، شامل نرخ‌های معمول مالیاتی سوئیس می‌شوند که بین 17% تا 40% است. برای همین اگر قصد دارید در این کشور برند، خدمات، طرح، یا اختراعات خود را ثبت کنید، بهتر است مطمئن شوید که به عنوان دارایی شخصی ثبت می‌شود.

امارات متحده عربی

دوبی نیز مجموعه‌ای از حقوق ابداعی، مارک تجاری، کپی‌رایت، و حقوق طراحی ارائه می‌دهد. ابداعات تجاری از تضمین 20 ساله و مدل‌های کاربردی از تضمین 10 ساله این کشور برخوردار می‌شوند. مارک‌های تجاری برای این که مورد محافظت قرار بگیرند لازم است در امارات ثبت شوند، هر چند برندهای شناخته شده بدون ثبت نیز تا حدودی مورد محافظت قرار می‌گیرند.

علاوه بر این مجموعه‌ای حقوق مالکیت معنوی برای انواع ابداعات و طراحی‌ها در این کشور به کسب و کارها ارائه می‌شود. از آنجا که امارات کشوری فاقد مالیات است، تنها هزینه‌ برندها برای ثبت در این کشور، هزینه دریافت یک لایسنس یا ثبت اختراع است.

مجارستان

مجارستان نیز در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از بهترین کشورها برای ثبت برند شده است. این کشور حقوق مالکیت معنوی برای ابداعات، مارک‌های تجاری، اموال صنعتی، رازهای تجاری، نرم‌افزار، و انواع دارایی‌های دیگری که ابداع محسوب می‌شوند مانند طراحی‌ها، انواع گیاهان، محصولات دارویی و امثال این ارائه می‌دهد.

نرخ مالیات رسمی برای برندها و شرکت‌ها در مجارستان 5/9 درصد است، اما به لطف تخفیف 50 درصدی می‌تواند تا 5% کاهش یابد. هر حقوق مالکیت معنوی که بعد از سال 2012 در این کشور ثبت شده باشد در صورتی که 60 روز پس از فروش به اداره مالیات مجارستان گزارش داده شود، از مالیات معاف خواهد بود.

بهترین کشورها برای ثبت برند

سخن پایانی

بسیاری از برندها به دنبال گسترش خدمات خود به بازارهای بین‌المللی، و ثبت و محافظت از حقوق مالکیت معنوی خود مثل مارک تجاری، مدل کسب و کار، طراحی، و موارد دیگری هستند که خود آنها مبدع آن بوده‌اند. برای این کار لازم است آنها به جنبه‌های مختلف قوانین حقوق مالکیت، و همچنین نرخ مالیات توجه کنند. در حالی که بعضی از کشورها تخفیف‌های مالیاتی بسیار مناسبی به کسب و کارها می‌دهند، از قوانین مناسبی که از مالکیت معنوی برندها دفاع کنند برخوردار نیستند.

برای همین لازم است علاوه بر نرخ مالیات، امکاناتی که کشورها برای محافظت از مالکیت معنوی ارائه می‌دهند به دقت بررسی شود. در این مطلب 5 نمونه از بهترین کشورها برای ثبت برند که نرخ مالیات بسیار کمی هم دارند معرفی شدند. این کشورها با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و ایجاد شبکه‌های بین‌‌المللی، قوانینی تدوین کرده‌اند تا برندها را به فعالیت در آنها تشویق کنند. با این حال شرایط ثبت کسب و کار در آنها با هم متفاوت بوده و برندها با توجه به ساختار و اجزای ابداعی خود، لازم است با شناخت این شرایط کشور مناسب را انتخاب کنند.​

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *