فهرست مطالب

برترین نمایشگاه های هنری دنیا | آشنایی با مراکز و رویدادهای بزرگ هنر در جهان

برترین رویدادها یا برترین نمایشگاه های هنری دنیا

نمایشگاه هنر (Art Exhibition) جایگاهی برای به نمایش گذاشتن انواع مختلفی از آثار هنری برای عموم علاقمندان هنر است. نمایشگاه هنر عموما بیش از آن که یک محل یا مرکز باشد، یک رویداد هنری است. برای مثال یک نمایشگاه هنر ممکن است به‌صورت مقطعی یا سالانه یا دوسالانه (bienal) در یک موزه، گالری، باشگاه هنر، نگارخانه، بازار محصولات هنری یا محل برگزاری فستیوال‌های مختلف برگزار شود. در این مطلب با تعدادی از برترین نمایشگاه های هنری دنیا آشنا می‌شویم.

برترین نمایشگاه‌های هنری دنیا

ویژگی‌های نمایشگاه‌های هنری

از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های هنر می‌توان به معرفی آثار هنری مشهور، معرفی هنرمندان با استعداد و تازه‌کار و به نمایش گذاشتن توانمندی‌های هنری تولیدکنندگان گمنام یا مشهور صنایع دستی اشاره کرد. در این نمایشگاه‌‌ها گاهی بخشی از آثار برای فروش ارائه می‌شوند و گاهی آثار هنری این نمایشگاه‌ها قابل فروش نیستند. این رویدادها همچنین گاهی در زمان‌هایی ویژه مانند: روز یادبود، سالگرد یا بزرگداشت برگزار می‌شوند. برترین نمایشگاه های هنری دنیا را می‌توان با توجه به این موارد رتبه‌بندی کرد:

  • مقیاس نمایشگاه از نظر مقیاس مکانی
  • مقیاس نمایشگاه از نظر تعداد آثار
  • مقیاس نمایشگاه از نظر تعداد شرکت کنندگان
  • میزان بازدید از نمایشگاه
  • امکانات نمایشگاه و شیوه‌های بازدید از آثار
  • امنیت آثار هنری

برترین نمایشگاه های هنری دنیا

در سطح جهانی سالانه هزاران نمایشگاه هنری شخصی و عمومی در مراکز هنری بزرگ و کوچک دنیا برگزار می‌شوند. این نمایشگاه‌ها فرصت‌های بی‌نظیری برای افزایش سطح ارتباط بین هنرمندان، آثار هنری، عموم مردم، محققان، دانشجویان هنر و منتقدان هنری هستند. در ادامه با چند مورد از مشهورترین و برترین نمایشگاه های هنری دنیا آشنا می‌شویم.

برترین نمایشگاه‌های هنری دنیا

نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی انگلیس

نمایشگاه تابستانی (Summer Exhibition) یک نمایشگاه هنری آزاد برای عموم است که طی ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست توسط آکادمی سلطنتی (Royal Academy) در شهر لندن انگلیس برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل انواع آثار هنری در رشته‌های نقاشی، چاپ، مجسمه‌سازی و طرح‌ها و مدل‌های معماری است. نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی انگلیس همچنین بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین نمایشگاه آزاد در انگلستان است و رکورد طولانی‌ترین زمان برگزاری را بین نمایشگاه‌های هنر معاصر در اختیار دارد.

آرت بازل

آرت بازل (Art Basel) یک نمایشگاه هنری ویژه است که نخستین‌بار در سال 1970 میلادی کار خود را آغاز کرد. این نمایشگاه در مدت 5 روز از ماه ژوئن در شهر بازل سوئیس و در ماه دسامبر در میامی آمریکا و در ماه مارس در هنگ کنگ برگزار می‌شود. در این نمایشگاه می‌توانید آثاری از پیکاسو و بسیاری از هنرمندان مشهور دنیا را تماشا کنید و یا براساس بودجه خود برخی از این آثار را خریداری کنید.

دوسالانه آیووا

دوسالانه آیووا یک نمایشگاه بین‌المللی در زمینه هنر چاپ یا گراور سازی و مینیاتور معاصر است که نخستین‌بار در سال 2004 میلادی در شهر آیووا آمریکا برگزار شد. این نمایشگاه رویدادی غیر انتفاعی برای معرفی آثار منحصربه‌فرد هنر چاپ سنتی و معاصر به عموم علاقمندان از جمله محققان هنر و دانشجویان است. این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان و ارسال‌کنندگان آثار هنری هیچ هزینه‌ای ندارد و آثار به نمایش گذاشته شده در آن نیز برای فروش عرضه نمی‌شوند.

برترین نمایشگاه‌های هنری دنیا

نمایشگاه فریز لندن

فریز لندن (Frieze London) را می‌توان نخستین نمایشگاه جامع آثار هنری در انگلستان به‌شمار آورد. این نمایشگاه که یکی از برترین نمایشگاه های هنری دنیا است، اولین‌بار توسط ناشران مجله هنرهای معاصر فریز در سال 2003 میلادی برگزار شد. تمرکز فریز لندن بر روی هنر معاصر جهان و هنرمندان در قید حیات است. شعبه‌ای از فریز نیز در جزیره رندل نیویورک برگزار می‌شود. برخی از بخش‌های جذاب این نمایشگاه عبارتند از:

  • بخش گالری‌های آثار هنری
  • بخش استعدادیابی و گالری‌داران جوان
  • بخش خلق زنده آثار هنری
  • بخش تندیس‌ها

دوسالانه ویتنی

دوسالانه ویتنی (The Whitney Biennial) یک نمایشگاه دوسالانه از هنر معاصر آمریکا است که در موزه هنرهای آمریکایی ویتنی در شهر نیویورک برگزار می‌شود. در این دوسالانه آثاری از هنرمندان جوان و کمتر شناخته شده آمریکا به نمایش گذاشته می‌شود. این رویداد به عنوان یک نمایشگاه سالانه در سال 1932 میلادی آغاز شد و اولین دوسالانه آن در سال 1973 برگزار شد.

نمایشگاه هنر ویتنی یکی از رویدادهای برجسته جهان هنر و نمایشگر آخرین اتقاق‌ها در هنر معاصر است. این نمایشگاه، عاملی برای معرفی هنرمندانی چون: جورجیا اوکیف (Georgia OKeeffe)، جکسون پولاک (Jackson Pollock) و جف کونز (Jeff Koons) به دنیا بوده است.

تِفاف ماستریخ

شاهکارهای هنری و آثار آنتیک سده‌های گذشته را می‌توانید در نمایشگاه تِفاف (TEFAF) شهر ماستریخ (Maastricht) هلند خریداری کنید. تفاف TEFAF مخفف عبارت انگلیسی (The European Fine Art Foundation) به معنای بنیاد اروپایی هنرهای زیبا است. هرساله چیزی در حدود 260 نماینده از مشهورترین گالری‌ها و عتیقه‌فروشی‌های 16 کشور جهان، آثار خود را برای بازدید عموم و فروش به این نمایشگاه می‌آورند. تفاف بهشت علاقمندان عتیقه‌جات است.

برترین نمایشگاه‌های هنری دنیا

آرتیسیما

شهر زیبا و تاریخی تورین (Turin) در شمال غربی ایتالیا هرساله میزبان یک رویداد بزرگ هنری با نام آرتیسیما (Artissma) است. این نمایشگاه نخستین‌بار در سال 1992 میلادی برگزار شد. آرتیسیما عموما بر آثار هنری اروپایی تمرکز دارد اما تعداد در برخی از بخش‌های خود پذیرای آثاری از کشورهای روسیه، آمریکا، برزیل، چین و ژاپن است.

برترین نمایشگاه‌های صنایع دستی دنیا

نمایشگاه‌های صنایع دستی (بین‌المللی) فرصتی مناسب برای معرفی تولیدات صنایع دستی فرهنگ‌ها، اقوام و ملت‌های گوناگون جهان هستند. بازدیدکنندگان در این نمایشگاه‌ها می‌توانند آثار صنایع دستی از کشورهای گوناگون را از نزدیک ببیند و در صورت تمایل آن‌ها را خریداری کنند. این نمایشگاه‌ها همچنین بستر مناسبی برای ارتباط صنعتگران صنایع دستی با بازرگانان و تجار هستند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های صنایع دستی جهان آشنا می‌شویم.

نمایشگاه صنایع دستی میلان

نمایشگاه میلان بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع دستی در جهان است که هرساله از یک ماه پیش از اتمام سال میلادی آغاز به کار می‌کند. این نمایشگاه نخستین‌بار در سال 1996 در شهر میلان ایتالیا برگزار شد. نمایشگاه میلان دارای 16 سالن نمایشگاهی است که به‌طور متوسط حدود 3 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. در این نمایشگاه آثار صنایع دستی 120 کشور جهان در معرض بازدید و فروش قرار می‌گیرد.

برترین نمایشگاه‌های هنری دنیا

نمایشگاه صنایع دستی فلورانس

این نمایشگاه یکی از برترین نمایشگاه های هنری دنیا و یک رویداد سالانه معتبر بین‌المللی در زمینه صنایع دستی است که از سال 1931 میلادی کار خود را آغاز کرده است. نمایشگاه فلورانس هر ساله به مدت 10 روز در شهر فلورانس ایتالیا برگزار می‌شود. تاریح برگزاری این نمایشگاه عموما از 24 آوریل تا روز نخست ماه مه است.

نمایشگاه صنایع دستی Creativa زوریخ

این نمایشگاه که هرساله در ماه نوامبر در شهر زوریخ سوییس برگزار می‌شود، محلی برای نمایش آثار صنایع دستی زنان، مردان و حتی کودکان است. برخی از انواع آثار این نمایشگاه عبارتند از: محصولات گل‌آرایی، جواهرات، تابلوهای نقاشی، ابزارهای دست‌ساز، آثار شیشه‌گران، دکوراسیون منزل و گل و گیاه.

نمایشگاه هنر و صنایع دستی Kreativ ایتالیا

نمایشگاه Kreativ نمایشگاهی مملو از نوآوری و خلاقیت در زمینه آثار هنری، دکوراسیون و صنایع دستی است. این نمایشگاه هرساله در شهر بولزانو یا بولتسانو (Bolzano) در شمال ایتالیا و در دامنه رشته‌کوه آلپ برگزار می‌شود. در این نمایشگاه می‌توانید جدیدترین تکنیک‌های خلق آثار هنری و صنایع دستی را بیاموزید و یا برای خلق این آثار ایده بگیرید. در این نمایشگاه همچنین بخشی برای رقابت بین دانش‌آموزان خلاق در 3 سطح: مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در نظر گرفته شده است.

نمایشگاه صنایع دستی کِبِک کانادا

نمایشگاه کِبِک (Salon Des Artisans De Quebec) یک رویداد هنری سالانه است که  از سال 2005 میلادی در مرکز نمایشگاه‌های شهر کِبِک کانادا برگزار می‌شود. انواع صنایع دستی، آثار هنری و محصولات غذایی از جمله مواردی است که در این رویداد هنری و اجتماعی در معرض بازدید و فروش قرار می‌گیرند.

برترین نمایشگاه‌های هنری دنیا

چیبیمار-اینوِرنو

اگر به دنبال رویدادی جهانی در دنیای جواهرات و سنگ‌های قیمتی و اینگونه از صنایع دستی هستید، چیبیمار-اینوِرنو (Chibimart-Inverno) بهترین انتخاب است. این رویداد هنری در ماه مه در شهر میلان ایتالیا برگزار می‌شود. چیبیمار یک نمایشگاه تجاری صنایع دستی بین‌المللی با آثاری چون: انواع جواهرات دست‌ساز، سنگ‌های تراش‌خورده نیمه‌قیمتی، سنگ‌های قیمتی، صنایع دستی نقره و لوازم جانبی مد است. چیبیمار فرصت‌های شغلی جدید و سمت‌وسویی نو برای طراحی جواهرات ایجاد و تعریف می‌کند.

نمایشگاه Trendset آلمان

نمایشگاه Trendset یک رویداد جهانی با موضوع صنایع دستی، هنر، شیشه، چینی و سرامیک است. این نمایشگاه با الهام از سبک زندگی و معماری بناها در شهر مونیخ آلمان، طراحی شده است و در این شهر برگزار می‌شود. 35 هزار بازدیدکننده در سال و حضور بیش از 2500 برند از 40 کشور دنیا از دستاوردهای این نمایشگاه بین‌المللی است. Trendset در هر سال ساختار نمایشگاهی خود را به 15 نمایشگاه داخلی و 4 حوزه موضوعی تقسیم می‌کند.

برترین گالری‌های نقاشی دنیا

برخی از برترین نمایشگاه های هنری دنیا در مشهورترین گالری‌های نقاشی جهان برگزار می‌شوند. به‌همین دلیل آشنایی با چند گالری مشهور در دنیای هنر در این زمینه اهمیت دارد. برخی از این گالری‌ها عبارتند از: گالری Winter Palace یا کاخ زمستانی روسیه که دارای 350 گالری داخلی است، گالری Tretyakov روسیه با 52 گالری داخلی یا فرعی، گالری ملی هنر آمریکا، گالری ملی پرتره در شهر لندن انگلستان و گالری ملی اسپانیا یا گالری ملی موزه کاتالونیا.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *