فهرست مطالب

یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات | چگونه با سطح زبان ضعیف، از پس صادرات برآیم؟

زبان انگلیسی مخصوص تاجرین و بازرگانان

یادگیری زبان انگلیسی با توجه به پراستفاده‌ترین زبان در بین محافل تجاری و بازرگانی، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که به صورت بین‌المللی با شرکای خارجی خود در تعامل هستند. برای اینکه با دانش کم از زبان انگلیسی بتوانید از پس کارهای روزمره کسب‌وکار بین‌المللی‌تان برآیید، راه‌های زیادی وجود دارند که همه آنها را در این پست خواهیم گفت. قبل از یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات بهتر است فیلد یا زمینه‌ تخصصی که در آن فعالیت می‌کنید را مشخص و بیشتر روی آن مانور بدهید.

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که وارد دنیای تجارت با بازارهای بین‌المللی شده و یا در حیطه کاری‌تان مسئولیتی دارید که در آن مکاتبات به زبان انگلیسی دخیل است، یادگیری زبان انگلیسی تجاری حائز اهمیت است. در صورتی که به این زبان تسلط کافی نداشته باشید، ممکن است در مسیر تجاری خود دچار مشکلات عمده‌ای شوید که جبران آنها امکان‌پذیر نباشد. اما یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات به چند بخش تقسیم می‌شود که هر یک از آنها دارای اهمیت فراوانی در روند کار تجاری شما خواهند داشت.

یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات

اهمیت تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی برای صادرات

ممکن است یادگیری مهارت شنیداری زبان انگلیسی در ظاهر کاری پیش‌پا افتاده و تا حدی ساده به نظر برسد. حتی ممکن است به این فکر کنید که با شنیدن سریال‌ها و فیلم‌های انگلیسی زبان می‌توانید این مهارت را کسب کنید. اما، موضوع مهارت شنیداری آن هم در محافل تجاری و بازرگانی کمی پیچیده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید.

فراموش نکنید که زبان انگلیسی در هر کشوری با لهجه خاصی ادا می‌شود، از این‌رو کار شما به عنوان یک شنونده سخت‌تر است. همچنین فرم جلمه‌بندی، انتخاب کلمات و دایره لغات افراد غیر انگلیسی به مراتب متفاوت از شهروندان بریتانیا و آمریکا است. پس اگر فکر می‌کنید با دیدن چندین فیلم و سریال آمریکایی می‌توانید با تجار ژاپنی، چینی و غیره به راحتی دادوستد کنید، سخت در اشتباه هستید. برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی برای صادرات، راه حل‌هایی در نظر گرفته‌ایم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اهمیت تقویت مهارت نوشتاری زبان انگلیسی برای صادرات

در کسب‌وکارهایی که صحبت از سرمایه‌های کلان است، هرچقدر بیشتر بتوانید خودتان اسناد و مدارک را تنظیم کنید، کمتر گرفتار مشکلات خواهید شد. بسیاری از صادرکنندگان ایرانی تنها به خاطر اعتماد کردن به افراد دیگر برای تنظیم قراردادها، زیان‌های فراوانی کرده‌اند که هرگز قابل جبران نیست.

یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات

از طرف دیگر، لحن نوشتار تجاری زبان انگلیسی زمین تا آسمان با لحن نوشتار محاوره‌ای آن تفاوت دارد و نمی‌توانید همانطور که با دوستان خود چت می‌کنید با رئیس یک شرکت بین‌المللی مکاتبه کنید. هرچقدر نوع نوشتار شما به زبان انگلیسی رسمی‌تر، دقیق‌تر و استانداردتر باشد، طرف مقابل حس بهتری از تجارت با شما خواهد داشت. افزایش مهارت نوشتاری زبان انگلیسی برای صادرات تنها به یادگیری و استفاده از چند کلمه محدود نیست و باید بتوانید حداقل یک پاراگراف ساده انگلیسی بدون ایراد بنویسید.

مکالمه تجاری؛ سخت‌ترین بخش یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات

می‌توان گفت سخت‌ترین سطح یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات و کارهای تجاری، بخش مکالمه به این زبان است. چرا که برای داشتن یک مکالمه بی‌نقص با طرف خارجی، ابتدا باید از مهارت شنیداری خوبی برخوردار باشید. پس از اینکه سوال یا نقطه نظر طرف مقابل را شنیدید، باید به صورت آنی و فوت وقت جملات انگلیسی را ادا کنید. از طرف دیگر، هرچه اعتماد بنفس بیشتری در حین مکالمه با طرف خارجی خود داشته باشید، می‌توانید معامله را به سود خود پایان دهید. مهارت کافی در مکالمه زبان انگلیسی قطعا یکی از روش‌های افزایش اعتماد به نفس شما خواهد بود.

لحن بیان شما در مکالمه‌های تجاری هم باید به صورت طبیعی باشد؛ یعنی نه آنقدر خشک و رسمی و نه آنقدر صمیمانه و خودمانی که منزلت طرف مقابل‌تان زیر سوال برود. برای هر یک از مهارت‌های گفته شده در بالا، راه حل‌هایی وجود دارند که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

شرکت کردن در دوره‌های مخصوص یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات

یکی از اولین راه‌هایی که به فکر بازرگانان برای تقویت مهارت زبان انگلیسی می‌رسد، شرکت کردن در کلاس‌های زبان است. اما در نظر داشته باشید که هر کلاس زبانی نمی‌تواند شما را در برطرف کردن نیازهای خاص‌تان از زبان انگلیسی کمک کند، چرا که در اکثر کلاس‌های آموزش زبان، عمدتا صحبت از مباحثی می‌شوند که برای شما بی‌فایده هستند.

یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات

امروزه دوره‌های ویژه‌ای برای یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات و امور بازرگانی وجود دارند که با شرکت کردن در آنها – حتی با دانش زبان انگلیسی کم – می‌توانید زبان تخصصی مورد نیازتان یاد بگیرید. چنین دوره‌هایی عمدتا به صورت خصوصی برگزار می‌شوند و قبل از شروع آن، مدرس در مورد فیلد کاری و کالاهایی که صادر می‌کنید سوال می‌پرسد و چارچوب کلاس را با توجه به آنها پایه‌ریزی می‌کند.

دوره‌های یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات عمدتا به صورت کوتاه‌مدت برگزار می‌شوند، یعنی با حضور یک ماهه در آنها می‌توانید از پس کارهای تجاری خود با شرکای خارجی برآیید. در واقع، این دوره‌ها عمدتا تا دو ماه طول می‌کشند و از آنجایی که مهارت محور و بسیار کاربردی هستند به تک تک بازرگانانی پیشنهاد می‌شوند که از سطح زبان انگلیسی ضعیفی رنج می‌برند.

شما در کارگاه‌های آموزشی یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات، مفاهیم کسب‌وکار و تجارت‌تان را به زبان انگلیسی یاد می‌گیرید، طرز صحیح برخورد اولیه با طرف مقابل‌تان را آموزش می‌بینید و هر یک از مهارت‌های نوشتار، گفتار و شنیداری را برحسب نیازتان فرا خواهید گرفت.

یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات در خانه

اگر به اندازه کافی وقت شرکت کردن در دوره‌های حضوری و حتی آنلاین را ندارید، یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات به وسیله کتاب‌های تخصصی بازرگانی، گزینه بعدی پیش روی شما است. با بررسی کتاب‌های انگلیسی برای تجارت (Business English) و انتخاب بهترین آنها برای خود، دیگر با مشکلات ناشی از سطح زبان انگلیسی ضعیف خداحافظی می‌کنید.

یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات

کتاب‌های خودآموزی که برای یادگیری زبان انگلیسی تجاری پیشنهاد می‌دهیم، به خودیِ خود کاربرد چندانی نخواهند داشت. لازمه بهره بردن از آنها، تمرین و ممارست است. مجموعه کتاب‌های مارکت لیدر (Market Leader) و یا کتاب‌های بیزینس ریزالت (Business Result) از جمله معروف‌ترین کتاب‌هایی هستند که به بازرگانان برای یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات کمک قابل توجهی می‌کنند.

برای تهیه مجموعه کتاب‌ها مارکت لیدر، انتشارات پیرسون (Pearson) و برای تهیه مجموعه کتاب‌های بیزینس ریزالت، انتشارات دانشگاه آکسفورد (Oxford University Press) پیشنهاد می‌شوند که تمامی آنها در بازار ایران یافت می‌شوند.

دیکشنری مورد نیاز بازرگانان و صادرکنندگان

یکی دیگر از نکات قابل توجهی که بازرگانان و صادرکنندگان باید به آن توجه کنند، استفاده از دیکشنری مخصوص انگلیش بیزینس است. در بین انتخاب‌هایی که می‌توان داشت، دیکشنری انگلیسی بیزینس لانگ‌من از همه بهتر است. پس از آن، Oxford Business English Dictionary و Cambridge Business English Dictionary قرار دارند. در این بین، اگر نیاز به دیکشنری انگلیسی به فارسی پیدا کردید، هر یک از دیکشنری‌های تجاری زبان انگلیسی (مخصوص بیزینس کردن) مناسب خواهد بود.

استفاده از اپلیکیشن گرامرلی برای مکاتبات رسمی

اگر به صورت محدود از زبان انگلیسی سررشته دارید، اما می‌خواهید در مکاتبات بازرگانی خود بدون نیاز به مترجم ظاهر شوید، استفاده از اپلیکیشن گرامرلی به شدت توصیه می‌شود. نسخه رایگان این برنامه بسیاری از نیازهای شما در نوشتن به زبان انگلیسی را برطرف خواهد کرد. در این برنامه می‌توانید به انگلیسی تایپ کنید، سپس هوش مصنوعی به کمک شما می‌آید و غلط‌های تایپی، گرامری و سایر متن‌تان را تصحیح می‌کند. همچنین امکان انتخاب تون (لحن) نوشتار هم در این اپلیکیشن وجود دارد؛ به معنی که می‌توانید نوشتار خود را به لحن رسمی، خودمانی، و غیره تغییر دهید.

یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات

یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات و امور بازرگانی در کمترین زمان

آخرین گزینه‌ای که پیش روی بازرگانان برای یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات و سایر امور تجاری است، گرچه علمی نیست اما می‌تواند در کوتاه‌مدت به کار آنها بیاید. در این روش، طیف وسیعی از عبارات، کلمات و اصطلاحات پرتکرار در زمینه کاری بازرگانان توسط اساتید گردآوری می‌شوند و معانی‌شان جلوی آنها نوشته می‌شود. در نسخه‌های جدیدتر می‌توان آنها را به صورت فایل یا حتی اپلیکیشن موبایلی درآورد و بازرگانان بنا به نیازشان، عبارت مورد نظر را پیدا کرده و آن را در مکالمه یا نوشته خود به کار می‌برند.

روش آخری که برای یادگیری زبان تجاری پیشنهاد شد را بسیاری از اساتید زبان و حتی بازرگانان رد می‌کنند، اما تجربه نشاد داده است که در بسیاری از مواقع هم می‌توان از آن استفاده کرد و مقصود را رساند. به هر حال، اگر تا حدودی از زبان انگلیسی سر رشته دارید، اما می‌خواهید با قدرت فراوان در محافل بازرگانی حضور بیابید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر در یکی از بهترین دوره‌های آموزش و یادگیری زبان انگلیسی برای صادرات، واردات و تمامی امور بازرگانی ثبت نام کنید و یک بار برای همیشه به این موضوع پایان دهید.

سخن پایانی

کمتر کسی را می‌توان یافت که پی به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای همه اقشار جامعه نبرده باشد؛ این موضوع برای بازرگانانی که مرتبا با شرکای خارجی در ارتباط هستند، اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. در این مطلب چندین روش کوتاه‌مدت برای یادگیری زبان انگلیسی برای امور بازرگانی به خصوص صادرات و واردات را مطرح کردیم. به عنوان سخن پایانی، پیشنهاد می‌کنیم چرخی در اینترنت بزنید و با فوت‌وفن بازرگانیِ بین‌المللی آشنا شوید.​

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *