فهرست مطالب

فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا | آشنایی با این فروشگاه‌ها و محصولات آن‌ها

با فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا آشنا شوید

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، از دو یا چند فروشگاه خرده فروش که مالکیت یکسانی داشته و طیف کالاهای مشابهی می‌فروشند تشکیل شده‌اند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخش مهمی از عملیات خرده فروشی در اروپا را تشکیل می‌دهند و تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر افراد دوست دارند از این فروشگاه‌ها خرید کنند. تنوع بالای محصولات و وجود کنترل کیفی روی آنها یا تخصصی بودن در یک بخش خاص، تخفیفات ویژه و سایر امکانات رفاهی تنها بخشی از دلایل محبوبیت این فروشگاه‌ها هستند. در این مطلب به معرفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا پرداخته و در مورد تعداد شعب و شاخه‌ی فعالیت، آنها بیشتر توضیح می‌دهیم.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا

فروشگاه زنجیره‌ای شوارتز

گروه شوارتز که در صدر لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا قرار دارد، یک گروه خرده فروشی چند ملیتی و خانوادگی است که فروشگاه‌های مواد غذایی با برندهای Lidl و Kaufland را اداره می‌کند. این فروشگاه در سال 1930 اولین شعبه‌ی خود را تاسیس کرد و اکنون بیش از 458 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد. شوارتز بزرگترین خرده فروش اروپا و چهارمین خرده فروش بزرگ جهان از نظر درآمد است و در بیشتر کشورهای اروپایی فروشگاه فعال دارد. به عنوان مثال تنها درآمد شعبه‌ی Lidl آن در سال گذشته، 1.287 میلیارد یورو بوده است.

دفتر مرکزی گروه شوارتز در نکارسولم، بادن-وورتمبرگ، آلمان قرار دارد و مجموعاً بیش از 12500 شعبه در 33 کشور جهان از جمله، اتریش، فرانسه، بلژیک، کرواسی، چک و … را اداره می‌کند. گروه شوارتز مدام در حال گسترش سبد محصولات خود است و تمرکز اصلی آن در توزیع مواد غذایی است. این فروشگاه تنها به خاطر درآمدش در لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا قرار ندارد. بلکه سالهاست خدمات بسیار ارزنده‌ای در زمینه‌ی جمع آوری، مرتب سازی و بازیافت مواد انجام می‌دهد و تحت عنوان برند پری‌زرو (PreZero) اقدام به ارائه‌ی خدمات دفع و بازیافت در تمام شعب خود می‌کند.

فروشگاه زنجیره‌ای ALDI

فروشگاه زنجیره‌ای Aldi و دومین گزینه در لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا نیز، یک شرکت آلمانی است. این فروشگاه زنجیره‌ای بیش از 10 هزار فروشگاه در 20 کشور جهان دارد و تخمین زده می‌شود که بیش از 50 میلیارد یورو گردش مالی داشته باشد. فروشگاه آلدی (Aldi) توسط برادران کارل و تئو آلبرشت در سال 1946 تأسیس و در سال 1960 به دو گروه جداگانه تقسیم شد: Aldi Nord دفتر مرکزی فروشگاه در اسن و Aldi Süd دفتر مرکزی فروشگاه در مولهایم. در سطح بین المللی، آلدی نورد در دانمارک، فرانسه، کشورهای بنلوکس، پرتغال، اسپانیا و لهستان فعالیت می‌کند، در حالی که آلدی سود در ایرلند، انگلستان، مجارستان، سوئیس، استرالیا، چین، ایتالیا، اتریش و اسلوونی فعالیت دارد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا

فروشگاه‌های آلدی به عنوان نمونه‌ای از فروشگاه‌های به اصطلاح بدون حاشیه، اقلام مختلفی را با تخفیف‌های زیاد به مشتریان ارائه می‌کنند و جزو فروشگاه‌های همیشه تخفیف محسوب می‌شوند. تخصص این فروشگاه در فروش کالاهای اصلی، مانند مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، مواد بهداشتی، وسایل الکترونیکی، پوشاک و سایر کالاهای ارزان قیمت خانگی است. بسیاری از محصولات این فروشگاه زنجیره‌ای، مارک‌های اختصاصی دارند و سایر محصولات نهایتاً به دو مارک محدود می‌شوند. آلدی به طور عمده محصولات سفارشی تولید شده (اغلب بسیار مشابه مارک های اصلی) با نام های تجاری از جمله Grandessa، Happy Farms، Millville، Simply Nature و Fit & Active را به فروش می‌رساند.

بعلاوه این فروشگاه، تخفیفات ویژه‌ی هفتگی دارد که برخی از آنها محصولات گرانتری مانند وسایل الکترونیکی، ابزار، لوازم خانگی یا رایانه را شامل می‌شوند. آلدی بزرگترین خرده فروش نوشیدنی الکلی در آلمان نیز هست.

فروشگاه زنجیره‌ای Tesco PLC

سومین گزینه در لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا، فروشگاه زنجیره‌ای Tesco است که یک خرده‌فروشی بسیار گسترده‌ی انگلیسی است و دفتر مرکزی آن در شهر Welwyn Garden، انگلستان قرار دارد. این فروشگاه، سومین خرده فروشی بزرگ در اروپا و نهمین فروشگاه زنجیره‌ای در جهان از نظر درآمد سالانه است. تسکو یا همان Tesco پیشروی بازار مواد غذایی در انگلستان است و علاوه بر این کشور در چندین کشور اروپایی دیگر نیز شعبه دارد.

فروشگاه زنجیره‌ای تسکو یکی از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا است که روند پیشرفت را با سرعت بسیار زیادی طی کرده است. این فروشگاه در سال 1919 توسط جک کوهن در هاکنی لندن تاسیس شد و بعد از آن به سرعت به گسترش خدمات خود ادامه داد؛ به طوری که در سال 1939 بیش از 100 فروشگاه در سراسر انگلستان داشت و در اوایل دهه‌ی 1990، موفق شد، فروشگا‌ه‌های خود را در 11 کشور جهان گسترش دهد. هم اکنون هم این فروشگاه، بیش از 7000 شعبه در سراسر جهان دارد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا

تسکو در زمینه‌ی فروش محصولاتی مانند مواد غذایی و نوشیدنی، کتاب، لباس، لوازم الکترونیکی، مبلمان، اسباب بازی، محصولات نفتی، نرم افزاری، اینترنتی و … در حال فعالیت است. تلاش این فروشگاه زنجیره‌ای بر روی گسترش تنوع محصولات و فروش با تخفیف آنهاست. تسکو در بورس اوراق بهادار لندن نیز وارد شده و صاحبِ شاخص FTSE 100 در بازار بورس است. از 22 آوریل 2015 سرمایه‌ی تجاری این فروشگاه تقریباً 18.1 میلیارد پوند بود که آن را در رده‌ی بیست و هشتمِ بزرگترین شرکتهای بورس اوراق بهادار لندن قرار داد.

فروشگاه زنجیره‌ای اهولد دلهایز (Ahold Delhaize)

سومین فروشگاه در لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا، یک فروشگاه هلندی به نام فروشگاه زنجیره‌ای Ahold Delhaize است. قالب تجاری این شرکت شامل سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های آنلاین مواد غذایی، فروشگاه‌های غیر غذایی آنلاین، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مشروبات الکلی است. هم اکنون در حدود 375000 نفر در 6500 شعبه‌ی این فروشگاه و در 11 کشور جهان از جمله بلژیک، جمهوری چک، یونان، لوکزامبورگ، رومانی، صربستان و ایالات متحده در حال فعالیت هستند. دفتر مرکزی بین المللی Ahold Delhaize در شهر زندام، هلند قرار دارد.

فروشگاه Ahold Delhaize یکی از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا در زمینه‌ی مواد غذایی است که در فروش و تجارت الکترونیکی پیشتاز است. در این فروشگاه زنجیره‌ای، برندهای غذاییِ برتر محلی گردآوردی شده‌ و به بیش از 54 میلیون خریدار در سراسر دنیا ارائه‌ می‌شوند. به گفته‌ی مدیران این فروشگاه زنجیره‌ای، هدف از فعالیت این گروه ارائه‌ی مواد غذایی با کیفیت، نوآوری در روش‌های فروش و ایجاد موقعیت‌های استخدامی فراگیر در سراسر جهان است.

فروشگاه زنجیره‌ای آئوچان (Auchan)

برای معرفی چهارمین گزینه در لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا، باید به سراغ کشور فرانسه برویم. فروشگاه زنجیره‌ای اوچان، یک گروه خرده فروشی چند ملیتی فرانسوی است که مقر اصلی آن در کروآی فرانسه است. این شرکت در سال 1961 توسط جرارد مولیز تاسیس شد و متعلق به خانواده مولیز است که 95٪ سهام این شرکت را در اختیار دارند. 354،851 کارمند در مجموعه‌ی 4084 شعبه‌ی این فروشگاه مشغول به کاراند که صاحب 5 درصد دیگر از سهام شرکت هستند. این فروشگاه به جز در فرانسه در کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، لوکزامبورگ، لهستان، رومانی، مجارستان و چین نیز شعبه دارد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا

طیف گسترده‌ای از محصولات در فروشگا‌های زنجیره‌ای اوشان به فروش می‌رسد که از جمله‌ی آنها می‌توان به انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، لوازم خانگی، اسباب بازی و وسایل ورزشی، مبلمان، پرده، کلیه‌ی وسایل و ابزار آشپزخانه، مواد بهداشتی و دارویی، کیف و کفش، جواهرات، نوشیدنی‌های الکلی و… اشاره کرد.

فروشگاه زنجیره‌‌ای ادکا گروپ (Edeka Group)

دوباره به کشور آلمان برمی‌گردیم که سهم بزرگی در لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا دارد. گروه Edeka از سال 2017 بزرگترین گروه سوپرمارکتی آلمان بوده است که دارای سهم 20.3 درصدی از این بازار است. اولین شعبه‌ی این فروشگاه در سال 1898 تاسیس شد و امروزه از چندین تعاونی سوپرمارکتی مستقل تشکیل شده است که همگی زیر نظر سازمان Edeka Zentrale AG & Co KG فعالیت می‌کنند و دفتر مرکزی آنها در هامبورگ قرار دارد. تقریباً 4100 فروشگاه با برند Edeka در سراسر دنیا وجود دارد که از فروشگاه های کوچک درون شهری تا هایپر مارکت ها متغیر است. در این فروشگاه، انواعی از محصولات مانند میوه و سبزیجات تازه، غذاهای پخته شده، و محصولات لبنی به فروش می‌رسد.

فروشگاه زنجیره‌ای آسدا (Asda)

گزینه‌ی بعدی در لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا، یک فروشگاه انگلیسی به نام Asda است. دفتر مرکزی آن در لیدز انگلیس قرار دارد و در سال 1949 توسط خانواده‌ی Asquith تاسیس شد. این شرکت علاوه بر سوپرمارکت‌های اصلی خود، خدمات مالی و فروش تلفن همراه نیز انجام می‌‌دهد. فروشگاه زنجیره‌ای Asda در سراسر جهان، 630 شعبه‌ی فعال دارد که بیش از 165 هزار کارمند در آنها مشغول به کار هستند. در این فروشگاه، محصولات سفارشی همین گروه با نام تجاری Farm Stores به فروش می‌رسد. این محصولات شامل گوشت تازه و محصولات گیاهی هستند. مارک Farm Stores رسماً در آوریل 2017 راه اندازی شد.

فروشگاه زنجیره‌ای مارکس اند اسپنسر (Marks&Spencer)

فروشگاه مشهور Marks and Spencer Group plc (که به اختصار M&S نامیده می‌شود) یک خرده فروشی بزرگ چندملیتی بریتانیایی و یکی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا است که مقر اصلی آن در لندن، انگلستان است و در زمینه‌ی‌ فروش پوشاک‌، محصولات خانگی و محصولات غذایی که بیشتر از برند خودشان است، تخصص دارد. این گروه، در بورس اوراق بهادار لندن ثبت شده و سازند‌ه‌ی شاخص بورسیِ FTSE 250 است، و قبل از ایجاد آن تا سال 2019 ،در شاخص FTSE 100 قرار داشت.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا

M&S در سال 1884 توسط مایکل مارکس و توماس اسپنسر در لیدز تاسیس شد و در حال حاضر دارای 959 فروشگاه در سراسر انگلستان است. این فروشگاه زنجیره‌ای یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا در زمینه‌ی تبلیغات است و 615 فروشگاه آن، محصولات خود را از طریق تبلیغات تلویزیونی، به صورت جهانی معرفی می‌کنند. همچنین از طریق سرمایه گذاری مشترک با Ocado، خدمات تحویل غذایی آنلاین نیز به خدمات این گروه اضافه شده است.

در سال 1998، این شرکت اولین شرکت خرده فروش انگلیسی با بیش از 1 میلیارد پوند سود بدون احتساب مالیات بود. اگرچه این شرکت چند سال بعد دچار رکود ناگهانی شد، با این حال توانست خیلی زود به گردونه‌ی رقابت‌ها برگردد. به طوری که در سال 2020، سود خالص این شرکت به 27.4 میلیون یورو رسید.

فروشگاه زنجیره‌ای بی اند کیو (B&Q)

فروشگاهB&Q  یک شرکت خرده فروشی چند ملیتی در کشور انگلیس و یکی دیگر از بهترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا است که دفتر مرکزی آن در شهر ایست لی، انگلستان قرار دارد. این فروشگاه زنجیره‌ای توسط ریچارد بلوک و دیوید کوئیل در سال 1969 با نام اصلی Block & Quayle تاسیس شد و اکنون بیش از 40،000 محصول را در 300 فروشگاه فیزیکی و آنلاین خود به مشتریان ارائه می‌دهد. فروشگاه زنجیره‌‌ای B&Q دارای طرح‌های وفاداری زیادی است؛ مانند طرح Diamond Club که در روزهای چهارشنبه به اعضای بالای 60 سال، یک تخفیف 10٪ در بسیاری از محصولات باغبانی می‌دهد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا

در سال 2000، B&Q پنجاه و یک مغازه در سراسر اروپا داشت. که این میزان تا سال 2003 دو برابر شد و در سال 2014، به 359 مغازه و 20،887 کارمند رسید. محصولاتی که در این فروشگاه‌ زنجیره‌ای به فروش می‌رسد شامل ابزارآلات و ملزومات خانه و باغبانی است.

فروشگاه زنجیره‌ای کرفور (Carrefour)

فروشگاه زنجیره‌ای کارفور در سال 1960، در حومه‌ی شهر آنسی، افتتاح شد. این گروه اولین فروشگاه زنجیره‌ای  در اروپا بود که یک هایپرمارکت، یک سوپرمارکت بزرگ و یک فروشگاه بزرگ را به صورت همزمان افتتاح کرد. فروشگاه کارفور را رسماً می‌توان یکی از معروفترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا دانست زیرا در حدود 12 هزار شعبه در 18 کشور جهان از جمله انگلستان، امارات، بلژیک، پرتغال و تایوان دارد و بیش از 320 هزار کارمند در این 12 هزار شعبه مشغول به کارند. در این فروشگاه زنجیره‌ای محصولاتی از جمله مواد غذایی (به طور ویژه محصولات لبنی)، میوه و سبزی تازه، غذاهای آماده، وسایل الکترونیکی، نوشیدنی‌ها و مواد بهداشتی کودکان عرضه می‌شود.

فروشگاه زنجیره‌ای ریوه (REWE)

گروه REWE یک گروه تعاونی خرده فروشی و جهانگردی در کلن آلمان است. این گروه تجاری تعاونی متشکل از شبکه‌ای از خرده فروشان مستقل است. در سال 2017، گروه REWE فروش کلی 57.8 میلیارد یورویی داشت که آن را در لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا از نظر درآمد قرار داد. گروه REWE دومین فروشگاه بزرگ سوپر مارکت در آلمان پس از EDEKA است و محصولاتی مانند محصولات سوپرمارکتی و مواد غذایی مخصوص حیوانات در آن به فروش می‌رسد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا

در سال 2013 ، گروه REWE یک شرکت تابع به نام REWE Digital تاسیس کرد که مسئولیت کلیه فعالیت‌های استراتژیک آنلاین این فروشگاه را به عهده گرفت. فروشگاه زنجیره‌ای REWE ، 3600 شعبه در سراسر دنیا دارد که بیش از 360 هزار کارمند در آنها در حال فعالیت هستند.

جمع‌بندی

لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برتر اروپا به همین جا ختم نمی‌شود و تعداد آنها بسیار زیاد است. به دلیل سودی که در این تجارت وجود دارد، سالانه بر تعداد این فروشگاه‌ها افزوده می‌شود. گردش مالی بعضی از این فروشگاه‌ها گاهی به اندازه‌ی بودجه‌ی سال یک کشور است! همانطور که در این مقاله خواندید، کشور آلمان،  انگلستان و فرانسه سهم بزرگی در لیست فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ا‌ی برتر اروپا دارند و رقابت سنگینی بین آنها در ارائه‌ی خدمات بهتر برای جذب مشتریان وجود دارد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *