فهرست مطالب

رقبای پی پال | راهکارهای این رقبا برای جذب حداکثری مشتریان

رقبای پی پال در بازار پرداخت‌های آنلاین

برای افرادی که از خدمات پرداخت آنلاین بین‌المللی استفاده می‌کنند، نام پی پال (PayPal) تقریبا مترادف پرداخت آنلاین محسوب می‌شود. اما این شرکت در فضای در حال رشد پول دیجیتال چندان هم تنها نیست. تقریبا تمام بازارهای مصرفی در حال آنلاین شدن هستند. برای مثال، می‌توانیم به یاد بیاوریم که چطور آمازون توانست جایگاه والمارت (Walmart) به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه جهان را بگیرد. بازارهای مصرفی آنلاین باعث می‌شوند هر سال رکورد فروش سیستم‌های پرداخت آنلاین شکسته شود. به این ترتیب بازارهای مصرفی آنلاین پی پال و رقبای پی پال را قدرتمندتر می‌سازند.

صنعت پلتفرم‌های پرداخت آنلاین همیشه نوآورانه عمل کرده، و بازیگران عمده تکنولوژی شروع به سرمایه‌گذاری در آن کرده‌اند، چرا که این صنعت همیشه برای خدمات رقیب جا دارد. شرکت‌هایی مثل اپل، گوگل، و سامسونگ همگی پلتفرم‌های رقیبی برای پی پال ایجاد کرده‌اند، و انبوهی از رقبای کم‌تر شناخته شده هم از پیش در این بازار در دسترس بوده‌اند. در ادامه این مطلب، بزرگ‌ترین و قابل توجه ترین رقبای پی پال معرفی می‌شود.

رقبای پی پال

درباره پی پال و تاریخچه آن

پی پال در سال 1998 برای ایجاد تجربه‌ای آزاد توسط گروهی از ستارگان تکنولوژی، از جمله ایلان ماسک، مکس لوچین (Max Levchin)، و پیتر تایل (Peter Thiel) تاسیس شد. این شرکت در سال 2002 تبدیل به اصلی‌ترین برند مدیریت پول آنلاین شد و توسط ای‌بی (eBay) خریداری شد. حجم کل پرداخت‌های پی پال در سال 2019 به رکورد 712 میلیارد دلار رسید. برای درک بهتر میزان رشد این بازار لازم است به این نکته توجه کنیم که حجم این بازار در سال 2018 چیزی حدود 578 میلیارد دلار، و در سال 2012 در حدود 150 میلیارد دلار بوده است. این رشد برای یک دوره زمانی کوتاه بسیار قابل توجه است.

با وجود رشد بسیار بالا، پی پال چندان به دنبال انحصارگرایی در این صنعت نیست. یکی از مزایای پی پال این است که پلتفرمی بزرگ و چندین خدمتی است. این در حالی است که رقبای پی پال اغلب این قدر خدمات متنوع ندارند. برای مثال، استریپ (Stripe) برای کسب و کارهای آنلاین طراحی شده است. گزینه‌های دیگر هم، از جمله گوگل پی سند (Google Pay Send) در میدان‌های متفاوتی با پی پال رقابت می‌کنند. هر کدام از آنها سعی دارد چیزی منحصر به فرد عرضه کند، در نتیجه انتخاب بهترین جایگزین پی پال تا حد زیادی به عادت‌های پرداخت آنلاین شخص مصرف کننده بستگی دارد.

به هر ترتیب، چهار شرکتی که در ادامه معرفی می‌شوند قدرتمندترین و شناخته شده‌ترین رقبای پی پال محسوب می‌شوند.

اسکریل

اسکریل یکی از شناخته‌شده ترین جایگزین‌های پی پال محسوب می‌شود. اصلی‌ترین حوزه‌ای که اسکریل از طریق آن مزایای خدمات خود نسبت به پی پال را ثابت می‌کند چیزی جز هزینه‌ تراکنش نیست. پی پال 5/4 درصد حق‌الزحمه تراکنش تجاری از کاربران دریافت می‌کند، در حالی که این رقم در اسکریل فقط 9/2 درصد ست.

یکی از حوزه‌هایی که از اهمیت زیادی برای کاربران خصوصی برخوردار است هزینه‌های غیرفعال بودن است. اگر از حساب‌های اسکریل برای 12 ماه استفاده نشود، یک هزینه نگهداری اندک 5 دلاری از کاربر دریافت می‌شود که این موضوع در مورد پی پال مطرح نیست. بزرگ‌ترین مزیت پی پال بر اسکریل مقبولیت تجاری است. یعنی برای بسیاری از خریداران استفاده از پی پال راحت‌تر است چرا که پی پال برای تمام فروشندگان بزرگ آنلاین یک گزینه پرداخت مورد قبول است. با این وجود اسکریل برای کاربران خصوصی گزینه بسیار مناسبی است، چرا که حق‌الزحمه واریز ندارد، حق‌الزحمه برداشت ندارد، و ارسال و دریافت پول در آن رایگان است.

رقبای پی پال

پلتفرم مدیریت پول اسکریل، که در حال حاضر از تمام رقبای پی پال  قدرتمندتر است، پنج نوع از امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • تراکنش‌های کارت اعتباری
  • تراکنش‌های ایمیلی
  • حساب رایگان
  • دسترسی سریع
  • مدیریت تمام داده‌ها در یک محیط

مزایای اسکریل

اسکریل مجموعه‌ای از مزایا را به کاربران خود ارائه می‌دهد. همان طور که پیشتر اشاره شد مهم‌ترین این مزایا حق‌الزحمه‌ بسیار کم محسوب می‌شود. با این حال سادگی استفاده، امنیت، و در دسترس بودن بالا از جمله مزایای دیگر این شرکت محسوب می‌شود.

  • سادگی: اسکریل فرایند پرداخت را به وظیفه‌ای بسیار ساده تبدیل می‌کند. این پلتفرم چندین گزینه پرداخت مانند نقدی، کارت اعتباری، و تراکنش ایمیلی به کاربران ارائه می‌دهد. کابران فقط باید در وبسایت اسکریل ثبت نام کنند تا بتوانند به خدمات آن دسترسی داشته باشند. این شرکت همچنین خدمات خود را برای 30 ارز مختلف در سراسر جهان عرضه می‌کند.
  • امنیت: اسکریل بالاترین سطح امنیت و شفافیت را برای هر تراکنشی که انجام می‌شود در نظر می‌گیرد. اطلاعات محرمانه کاربران مانند کلمه عبور و موارد دیگر در این پلتفرم اکیدا محرمانه محسوب می‌شوند تا جلوی هر نوع سوءاستفاده احتمالی گرفته شود.
  • قیمت‌گذاری مناسب: همان طور که پیشتر اشاره شد، اسکریل که بزرگ‌ترین نمونه از رقبای پی پال است، با توجه به نوع کاربر، می‌تواند رایگان یا خیلی ارزان باشد. تا وقتی کاربران اسکریل فعال باشند، وارد سیستم شوند، و در طول سال حداقل یک تراکنش داشته باشند، لازم نیست هیچ هزینه‌ای برای این خدمات بپردازند.

رقبای پی پال

پیونر

پیونر (Payoneer) یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های الکترونیکی در جهان محسوب می‌شود. این شرکت تقریبا همزمان با پی پال شروع به کار کرد، و درست مثل پی پال، در بیش از 200 کشور فعالیت دارد. پیونر دو نوع از حساب دارد. یکی از آنها رایگان است و به کاربران اجازه برداشت پول مستقیم به حساب بانکی را می‌دهد. حساب دیگر شامل یک کارت پیش‌پرداخت می‌شود که فقط در دسترس افراد واقعی قرار می‌گیرد و ماهیانه 95/29 دلار هزینه دارد. پیونر یک حق‌الزحمه ثابت 50/1 دلاری برای انتقال پول به بانک‌های محلی از کاربران دریافت می‌کند.

پیونر همچنین خدماتی به نام خدمات صورت‌حساب ارائه می‌دهد که به کسب و کارها امکان می‌دهد تنظیماتی برای درخواست پرداخت از مشتریان خود ایجاد کنند. حق‌الزحمه پیونر برای کارت اعتباری 3 درصد و برای کارت‌های پیش‌پرداخت 1 درصد است. پیونر یکی از قدرتمندترین رقبای پی پال است که کارکردها و خدمات گسترده‌ای هم در اختیار افراد و هم کسب و کارها قرار می‌دهد.

گوگل پی سند

در اینجا می‌توان از چندین رقیب صاحب نام، مثل آمازون پی، اپل پی، و سامسونگ پی یاد کرد، با این حال هیچ کدام از این رقبا، با این که کمبودی از نظر منابع ندارند و مصمم هستند که رقبایی جدی برای پی پال در آینده باشند، تمام امکانات پی پال را ارائه نمی‌دهند. در بین رقبای پی پال، گوگل پی سند به دلیل قابلیت الصاق پرداخت‌ها به پیام‌های جی‌میل توانسته امکانات جدیدی ارائه بدهد. انتخاب این محصول به عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای پی پال همچنین با توجه به این واقعیت صورت گرفته که گوگل یکی از چند شرکتی است که بر جهان آنلاین تسلط کامل دارند.

گوگل پی سند برای ارسال پول به هر دلیلی از هر مبدا به هر مقصدی عالی عمل می‌کند. اما این پلتفرم بر خلاف پی پال که حق‌الزحمه‌ای 9/2 درصدی از تراکنش‌های کارت پیش‌پرداخت دریافت می‌کند، برای این تراکنش‌ها هیچ هزینه‌ای نمی‌گیرد. گوگل پی سند هیچ هزینه‌ای برای راه‌اندازی یا جمع‌آوری از کاربران دریافت نمی‌کند. این اپلیکیشن هم برای سیستم‌ عامل اندروید و هم آیفون در دسترس است. بزرگ‌ترین مزیت گوگل پی سند کاربرد تجاری آن است که مجموعه‌ای از ابزارها برای مدیریت کسب و کارها ارائه می‌دهد و برنامه‌های وفاداری مشتریان و انواع دیگر امکانات را در اختیار آنها می‌گذارد. از همه اینها گذشته، امکان قرار دادن یک گزینه «خرید با گوگل» در وبسایت کسب و کارها چیزی است که این پلتفرم را متمایز می‌کند.

استریپ

استریپ در مشتریان کسب و کار آنلاین از رقبای پی پال محسوب می‌شود، اما در زمینه‌های دیگر بسیار متفاوت است. خدمات این شرکت فقط در دسترس کسب و کارهای ایالات متحده و کانادا قرار دارد، اما پرداخت‌های آن می‌توانند از هر منبعی به آن وارد شوند. حق‌‌الزحمه‌های استریپ کاملا شفاف هستند: در این سیستم هر تراکنش یک حق‌الزحمه 9/2 درصدی به علاوه 30 سنت دارد. فرایند بررسی و پردازش در استریپ توسط خود کاربر پشتیبانی می‌شود، و در سایت کسب و کار انجام می‌شود به جای این که مانند پی پال به یک سایت بیرونی منتقل شود. این موضوع باعث کاهش هزینه‌های کسب و کارها هم می‌شود.

رقبای پی پال

واریز به حساب‌های بانکی یکی از موارد جذاب دیگر در استفاده از پلتفرم استریپ محسوب می‌شود. برای مثال وقتی یک مشتری محصولی را از یک وبسایت با استریپ خریداری می‌کند، شبکه استریپ به صورت خودکار پول را به یک حساب بانکی خارجی واریز می‌کند. این به معنای کاهش انتقال‌های دستی است که مشکل بسیاری از کسب و کارهای آنلاین است. این رویکرد همچنین باعث افزایش امنیت این پلتفرم می‌شود.

سخن پایانی

پی پال در حال حاضر بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین در جهان از نظر سرمایه بازار محسوب می‌شود. بازار پرداخت آنلاین یک حوزه به نسبت جدید از مدیریت پولی و مالی است که هر سال رشد قابل توجهی دارد. این موضوع باعث شده بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و اینترنت تلاش کنند تا به رقبای پی پال در این بازار تبدیل شوند. علاوه بر این شرکت‌ها، بعضی از رقبای دیگر پی پال با متمایز ساختن خدمات و کابران هدف خود از پی پال، تلاش می‌کنند بازاری اختصاصی برای خدمات خود به دست بیاورند.

در این مطلب چهار رقیب فعلی و آتی عمده پی پال، یعنی اسکریل، پیونر، گوگل پی سند، و استریپ معرفی شدند. این شرکت‌ها درست مثل پی پال توانسته‌اند محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران آنلاین از کشورهای مختلف به دست بیاورند. با توجه به تکنولوژی و همچنین خدمات متمایزی که توسط این رقبا ارائه می‌شود، در سال‌های آینده باید دید آیا آنها می‌توانند جای پی پال را به عنوان بزرگ‌ترین گزینه پرداخت آنلاین بگیرند؟​

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *