فهرست مطالب

اعتبارسنجی شرکت های چینی | چگونه برای واردات کالا به شرکت های چینی اعتماد کنیم؟

روابط تجاری ایران و چین

چین را می‌توان بزرگترین شریک اقتصادی ایران دانست. کشور پهناور چین چندین سال است که به عنوان بزرگترین کارخانه جهان معرفی شده است و نیاز به مواد اولیه برای تولیدْ این کشور را به ایران سوق داده است. نه تنها ایرانیان بلکه اکثر کشورها در جهت رفع نیازهای کالایی خود باید با شرکت‌های چینی وارد معامله شوند. این مطلب به اعتبارسنجی شرکت های چینی جهت واردات از این کشور اختصاص دارد. معیارهایی وجود دارند که از طریق آنها می‌توان به یک شرکت چینی اطمینان کرد که در این مطلب کاملا به آنها پرداخته می‌شود.

روش‌های مختلف واردات کالا از چین

واردات و حمل کالا از چین به چند روش عمده انجام می‌شود که عبارتند از:

  • راه زمینی: از مرسوم‌ترین روش‌های حمل کالا از چین به ایران استفاده از راه‌های جاده‌ای است. اگر کالاهای شما بیش از اندازه سنگین و حجیم نباشند، راه زمینی بهترین روش در نظر گرفته می‌شود
  • مسیر هوایی: برای کالاهای حساس و غیرحجیم از هواپیماهای باری جهت حمل و نقل استفاده می‌شود. سرعت حمل و نقل با این روش بسیار بالا است و کالای شما کمتر از 48 ساعت وارد ایران می‌شود
  • مسیر ریلی: یکی دیگر از روش‌های کمتر مرسوم استفاده از قطارهای باری است. بین ایران و چین خط ریل‌آهن سراسری وجود دارد که قطارهای باریِ چینی پس از گذشتن از چندین کشور در نهایت به ایران و ابتدا به شهر مشهد وارد می‌شوند. با توجه به ترافیک بالا حمل و نقل ریلی، واردات با کمی تاخیر انجام می‌گیرد
  • مسیر دریایی: مسیر دریایی در کنار استفاده از مسیر جاده‌ای جهت حمل و نقل کالا بیشترین مشتری را دارد. شهرهای صنعتی چین بنادر بسیار مجهزی جهت صادرات کالا دارند و تمامیِ تجهیزات برای واردات کالا به ایران نیز قابل دسترس است. یکی از مزایای استفاده از کشتی‌های باری عدم داشتن محدودیت حجمی و وزنی کالاها است.

اعتبارسنجی شرکت های چینی

شرکت تامین کننده اگر خطایی در یکی از این مراحل انجام دهد، با شناخت قبلی که شما بدست آورده‌اید، سریعا متوجه کلاهبردار بودن آنها خواهید شد. لذا شناخت مسیرهای واردات کالا از چین و همچنین مراحل مختلف واردات از این کشور پهناور کمک قابل توجهی در اعتبارسنجی شرکت های چینی خواهد کرد.

مراحل مختلف واردات کالا از چین

اگر به دنبال تجارت با کشور چین هستید بایستی قبل از اقدام با مراحل مختلف این کسب و کار آشنا شوید. در این قسمت مراحل را به ترتیب نام خواهیم برد.

  • انتخاب محصول
  • انتخاب فروشنده
  • دریافت مشخصات و مدارک فنی کالا
  • دریافت لیست قیمت
  • دریافت نمونه محصول
  • دریافت پیش فاکتور
  • ثبت سفارش کالا و دریافت مجوزهای لازم
  • انجام بازرسی قبل از بارگیری
  • هماهنگی‌های لازم برای حمل کالا
  • دریافت کالا از طریق شرکت آورنده

اعتبارسنجی شرکت های چینی

به خاطر ازدیاد شرکت‌ها و کارخانجات در چین یک سیستم یکپارچه جهت اعتبارسنجی شرکت‌ها به وجود آمده است که به آن NECIPS گفته می‌شود. در وبسایت سیستم ملی اعتبارسنجی شرکت های چینی یا NECIPS تمامیِ سوابق شرکت‌های چینی به وضوح یافت می‌شود. این اطلاعات کاملا دقیق و قابل اعتماد هستند. این روش بهترین مسیر جهت شناسایی شرکت‌های معتبر و غیرکلاهبرداری چینی است که شامل 5 مرحله می‌شود. این 5 مرحله را به طور واضح شرح خواهیم داد:

گام نخست جهت اعتبارسنجی شرکت های چینی

در گام نخست حتما شماره ثبت کسب و کار شرکت مورد نظر را در اختیار داشته باشید (این شماره 18 رقمی است). همچنین یافتن نام شرکت به زبان چینی الزامی است. متاسفانه وبسایت NECIPS تنها زبان چینی را پوشش می‌دهد اما برای نتیجه پایانی نیازی نیست به این زبان مسلط باشید.

اعتبارسنجی شرکت های چینی

گام دوم

پس از کسب شماره ثبت 18 رقمی و نام شرکت به زبان چینی به سایت NECIPS بروید. در قسمت تعبیه شده شماره 18 رقمی را تایپ کنید. به منظور اعتبارسنجی شرکت های چینی از طریق وبسایت NECIPS حتما فیلترشکن خود را فعال کنید.

گام سوم: اعتبارسنجی کاربر

برای حفظ اطلاعات و جلوگیری کردن از حمله ویروسی به سیستم، از شما درخواست می‌شود که یک پازل ساده و یا به یک سوال عمومی جواب دهید. در صورت درست جواب دادن به مرحله بعدی خواهید رفت.

گام چهارم

پس از اعتبارسنجی کاربر، نتایج جستجوی شما ظاهر خواهند شد. در صورتی که کد 18 رقمی را درست وارد کرده باشید باید یک نتیجه ظاهر شود. با توجه به نام شرکت به زبان چینی و مطابقت آن با کد ثبتی به روی اسم شرکت کلیک کنید.

گام پایانی، اعتباسنجی شرکت چینی

پس از کلیک کردن به روی نام شرکت، فهرستی از اطلاعات مورد نیاز برای اعتبارسنجی شرکت چینی در اختیار شما قرار می‌گیرد. سابقه رسمی، سال تاسیس، تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم و غیره همگی به دو زبان انگلیسی و چینی قابل دسترس هستند.

چند نکته بسیار مفید در کنار اعتبارسنجی شرکت های چینی

متاسفانه کلاهبرداری در دنیای آنلاین به یک تهدید برای همه افراد تبدیل شده است و ایرانی و آمریکایی و چینی نمی‌شناسد. افراد سودجو با طراحی یک سایت تقلبی، خود را یک شرکت معتبر چینی جهت واردات و صادرات معرفی می‌کنند و هنگامی که از طرف وارد کننده‌ها مبالغ هنگفتی وارد حساب‌شان شد خیلی راحت وبسایت را به حالت تعلیق می‌گذارند.

اعتبارسنجی شرکت های چینی

کشور چین قانونا هیچ مسئولیتی را در قبال چنین افراد کلاهبرداری نمی‌پذیرد، پس بهتر است شما به عنوان واردکننده از تمامیِ راه‌ها جهت اعتبارسنجی شرکت های چینی استفاده کنید تا در تله کلاهبرداران نیافتید.

در ادامه به برخی از نکات بسیار قابل توجه به منظور اعتبارسنجی شرکت های چینی پرداخته‌ایم:

کسب اطلاعات تماس تایید شده؛ نمونه‌ای از اعتبارسنجی شرکت های چینی

کلاهبرداران از دادن هرگونه اطلاعات تماس نظیر آدرس رسمی شرکت، شماره تلفن ثابت و غیره ممناعت می‌کنند. بهتر است شخصا جهت فرآیند خرید کالا از تامین کننده چینی وارد مذاکره شود و تماس حاصل فرمایید. هرکس با یک کامپیوتر و با استفاده از اینترنت می‌تواند دست به کلاهبردرای بزند.

شرکت چینی را دقیق بررسی کنید

یکی دیگر از روش‌های اعتبارسنجی شرکت های چینی جهت خرید کالا و واردات، بررسی شماره منحصر بفرد شرکت است. هر شرکت چینی برای شروع فعالیت خود باید در اداره صنعت و تجارت چین (BIC) ثبت گردد و شماره منحصر بفردی را دریافت کند.

در این مرحله شما به یک فرد چینی یا کسی که با زبان چینی آشنا است نیاز دارید. هنگامی که شماره ثبت را دریافت کردید آن را با دفتر اداره BIC چک کرده تا اطلاعات شرکت مورد بررسی واقع شود.

شرایط پرداخت استاندارد

از مهم‌ترین روش‌هایی اعتبارسنجی شرکت های چینی بررسی شرایط دریافت مبلغ جهت خرید کالا است. این افراد (کلاهبردران) به هیچ وجه پرداخت‌های اعتباری (LC) را نمی‌پذیرند. این گونه افراد ترجیح می‌دهند معاملات را از طریق سیستم‌هایی مانند Western Union و PayPal انجام دهند. پرداخت‌ها در این پلتفرم‌ها قابل ردیابی نیستند و باب دلِ کلاهبرداران است. شما به عنوان خریدار هرگز زیر بار پرداخت به غیر از روش اعتبارنامه‌ای (LC) نروید.

اعتبارسنجی شرکت های چینی

به بازاریابی ارجاعی و مشتریان پیشین شرکت توجه کنید

شرکت‌های معتبر با افتخار لیست تمامیِ مشتریان خود را برای جذب اعتماد و اعتبار در اختیار عموم قرار می‌دهند. تعداد مراجعین و خریدهای چندین بارِ یکی از روش‌های اعتبارسنجی شرکت های چینی است.

بهتر است قبل از هر اقدامی از شرکت مذبور درخواست لیستی از مشتریان ایرانی خود را به شما دهند. این لیست می‌بایست دارای اطلاعاتی نظیر اسامی شرکت‌ها، افراد، اطلاعات تماس، زمان و تاریخ خرید و رضایت مشتری باشد. ارتباط برقرار کردن با چندی از مشتریان پیشین، شما را در جهت شناسایی شرکت چینی بسیار کمک خواهد کرد.

گول قیمت‌های پایین را نخورید

یکی از روش‌های آسان کلاهبرداری ارائه خدمات و یا فروش کالا با قیمت بسیار پایین‌تر است. افراد با دیدن قیمت‌های بسیار پایین‌تر ترغیب به خرید از این شرکت‌ها می‌شوند، در صورتی که هیچ کالایی را پس از پرداخت مبلغ دریافت نخواهند کرد. قیمت‌های قابل باور در قبال سرویس‌های استاندارد به تنهایی یکی از روش‌های اعتبارسنجی شرکت های چینی به حساب می‌آیند.

محصول مارک‌دار را با تقلبی اشتباه نگیرید

چین بعنوان بزرگترین کارخانه جهان دست به تولید محصولات مشابه خارجی می‌زند؛ به این صورت که در نگاه اول ممکن است کالا کاملا اصل به نظر آید اما زمانی که به دستتان می‌رسد متوجه تقلبی بودن آن می‌شوید. کارخانه‌های مشروع چینی گاها تولیدات مارک‌دار خود را نمی‌توانند به فروش برسانند اما از نام خود جهت گول زدن مشتریان سواستفاده می‌کنند. در جهت اعتبارسنجی شرکت های چینی بهتر است تمامیِ بند‌های قرارداد و تبصره‌ها را مو‌به‌مو بررسی کنید، بندهایی که آنها با زیرکی به مفاد قرارداد اضافه می‌کنند.

برای جلوگیری از این مشکل رایج، بهتر است سایت فروش آنلاین آنها را مدام بررسی کنید چرا امکان حذف تمامیِ نظرات و فیدبک‌های منفی در طول سالیان سال وجود ندارد. عمدتا این شرکت‌ها نظرات منفی مشتریان را از صفحه سایت خیلی سریع پاک می‌کنند، اگر بتوانید به صورت شبانه روز به مدت چند ماه فیدبک‌های مشتریان را تحت نظر بگیرید، جواب‌های روشنی را از تامین‌کننده خود دریافت خواهید کرد.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی روش‌های مختلف اعتبارسنجی شرکت های چینی پرداختیم که شناختن تک تک آنها برای تاجرین و بازرگانان بسیار حائز اهمیت است. روش اول و اصولی اعتبارسنجی استفاده از پایگاه اینترنتی اداره صنعت و تجارت کشور چین است که به عنوان استانداردترین روش نیز در نظر گرفته می‌شود.

همچنین نکات کلیدی دیگری هم در این مطلب بیان شد که توجه به آنها ریسک دادوستد را تا حد بسیار زیادی می‌توان کاهش داد. کلاهبرداران در کمین هستند تا از سادگی و طمع خریداران بهترین سواستفاده را ببرند، پس برای جلوگیری از دست دادن سرمایه خود، بهتر است تمام تمهیدات لازم را به کار ببرید.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

عضویت در خبرنامه

از مطالب و مقالات جدید وب سایت ما با خبر شوید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *